Místo vzdělávání dospělých v konceptu celoživotního učení
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2006 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U11 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | adult education; lifelong learning; learning society |
Popis | Smyslem tohoto příspěvku je vytvořit teoretický rámec pro uvažování o místě vzdělávání a učení dospělých v rámci celoživotního učení. K tomu účelu autorka volí dva úhly pohledu. Jednak pohled „zvenčí“, tedy diskusi o sociálních a ekonomických souvislostech vzdělávání dospělých v současných podmínkách společnosti vědění a učící se společnosti, jednak pohled „zevnitř“, tedy výklad o potřebě a motivaci dospělého člověka učit se po celý život. Otázkou je, jak taková potřeba a motivace vzniká, čím je vyvolána a kterých oblastí se týká. Autorka se věnuje se také problémům spojeným s realizací vzdělávání dospělých a cestu k jeho dalšímu rozvoji ve všech podobách a formách vidí ve východiscích a principech celoživotního učení. Článek uvozuje (předznamenává) jednotlivé příspěvky, které tvoří jádro sborníku a jsou věnovány konkrétním oblastem vzdělávání dospělých, jako je profesní vzdělávání, rodinné vzdělávání, vzdělávání ve volném čase, občanské vzdělávání, vzdělávání v předseniorském a seniorském věku apod. |
Související projekty: |