Metoda jazykové komparace ve výuce polštiny pro Čechy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Dialog kultur IV |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | Polish; teaching; language comparison |
Popis | Výuka polštiny pro Čechy má svá specifika, jež vyplývají z faktu, že rodným jazykem posluchačů je jiný západoslovanský jazyk. Čím jsou si mateřský a cizí jazyk více podobné, tím silnější je tendence nahrazovat skutečnou znalost jazyka pouhou intuicí a tím větší je prostor pro vznik mezijazykových interferencí. Získávání komunikační kompetence musí být i v případě blízce příbuzného jazyka procesem postupného osvojování lexikální zásoby a gramatických pravidel. V případě metod připadá důležitá role jazykové typologii a především srovnávací metodě. Komparační (kontrastivní) přístup umožňuje zaměřit pozornost na jevy, jež oba jazyky odlišují. Z glottodidaktické praxe je známo, že právě tyto jevy činí Čechům v polštině největší potíže. |