Dopravní dostupnost funkčních městských regionů a urbanizovaných zón v České republice
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Urbanismus a územní rozvoj |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Městské, oblastní a dopravní plánování |
Klíčová slova | functional urban areas;accessibility;polycentric development |
Popis | Příspěvek se zaměřuje na dopravní dostupnost středisek osídlení a poukazuje na nerovnoměrnost pokrytí území České republiky z hlediska časové dostupnosti. Jeho cílem je analyzovat současné podmínky dostupnosti regionálních center a lokálních center pracovních regionů, vytipovat prostory s horší kvalitou dostupnosti a posoudit důsledky připravovaných nebo již realizovaných velkých dopravních investic na dostupnost center. Vychází přitom z předpokladu, že časová dostupnost má velký význam pro utváření funkčních městských regionů, popřípadě pro jejich propojování do polycentrických sídelních soustav, a že špatná časová dostupnost je symptomem i příčinou zhoršené konkurenceschopnosti území. Provedené analýzy ukazují územní propojenost některých oblastí dostupnosti a funkčních městských regionů, jež vytváří podmínky pro formování polycentrických sídelních struktur. Zatímco v oblastech se špatnou dopravní dostupností center osídlení ležících mimo funkční městské oblasti má obyvatelstvo omezené možnosti výběru služeb a pracovních příležitostí v centrech, v oblastech, kde se sféry vlivu dotýkají nebo překrývají, dochází naopak k multiplicitě voleb. Příspěvek tak poukazuje na nerovnoměrný charakter vybavenosti území a dostupnosti hlavních pracovních trhů. Zároveň však konstatuje, že převážná většina obyvatel žije v oblastech funkčních městských regionů a v zónách dobré časové dostupnosti. V případě regionálních center vyššího významu s objektivně horší časovou dostupností ze vzdálenějších částí jejich městských regionů tuto nevýhodu zřejmě vyvažuje kvalitativně významnější nabídka pracovních míst. V části článku zabývající se potenciální časovou dostupností, tedy změnou oproti současnému stavu v případě realizace plánovaných dopravních staveb celostátního významu, se konstatuje velmi omezené zlepšení dostupnosti těchto center, ale možnost posílení trendů polycentrického vývoje v některých rozvojových osách. |
Související projekty: |