Dopravní dostupnost funkčních městských regionů a urbanizovaných zón v České republice

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Přírodovědeckou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MAIER Karel DRDA Filip MULÍČEK Ondřej SÝKORA Luděk

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Urbanismus a územní rozvoj
Fakulta / Pracoviště MU

Přírodovědecká fakulta

Citace
Obor Městské, oblastní a dopravní plánování
Klíčová slova functional urban areas;accessibility;polycentric development
Popis Příspěvek se zaměřuje na dopravní dostupnost středisek osídlení a poukazuje na nerovnoměrnost pokrytí území České republiky z hlediska časové dostupnosti. Jeho cílem je analyzovat současné podmínky dostupnosti regionálních center a lokálních center pracovních regionů, vytipovat prostory s horší kvalitou dostupnosti a posoudit důsledky připravovaných nebo již realizovaných velkých dopravních investic na dostupnost center. Vychází přitom z předpokladu, že časová dostupnost má velký význam pro utváření funkčních městských regionů, popřípadě pro jejich propojování do polycentrických sídelních soustav, a že špatná časová dostupnost je symptomem i příčinou zhoršené konkurenceschopnosti území. Provedené analýzy ukazují územní propojenost některých oblastí dostupnosti a funkčních městských regionů, jež vytváří podmínky pro formování polycentrických sídelních struktur. Zatímco v oblastech se špatnou dopravní dostupností center osídlení ležících mimo funkční městské oblasti má obyvatelstvo omezené možnosti výběru služeb a pracovních příležitostí v centrech, v oblastech, kde se sféry vlivu dotýkají nebo překrývají, dochází naopak k multiplicitě voleb. Příspěvek tak poukazuje na nerovnoměrný charakter vybavenosti území a dostupnosti hlavních pracovních trhů. Zároveň však konstatuje, že převážná většina obyvatel žije v oblastech funkčních městských regionů a v zónách dobré časové dostupnosti. V případě regionálních center vyššího významu s objektivně horší časovou dostupností ze vzdálenějších částí jejich městských regionů tuto nevýhodu zřejmě vyvažuje kvalitativně významnější nabídka pracovních míst. V části článku zabývající se potenciální časovou dostupností, tedy změnou oproti současnému stavu v případě realizace plánovaných dopravních staveb celostátního významu, se konstatuje velmi omezené zlepšení dostupnosti těchto center, ale možnost posílení trendů polycentrického vývoje v některých rozvojových osách.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.