K pojetí literárního textu jako předmětu didaktické interpretace na základní škole
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole /CD/ |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | methodology of literary education; methodical interpretation; approach to literary text; artistic symbol; structure; text-symbol; fictitious world; possible world; text-world; interpretation; creative activity |
Popis | Příspěvek se zabývá otázkou pojetí literárního textu ve výuce literární výchovy a v didaktice předmětu. Vychází z analýzy různých literárněvědných metodologických přístup a v didakticky orientované syntéze rozlišuje dva základní přístupy - text-znak a text-svět - a věnuje se možnostem jejich uplatnění při didaktické interpretaci. Pojetí textu jako znaku je představeno jako tradiční, orientované na odhalování autorské záměrnosti, výklad významu uměleckého sdělení. Pojetí textu jako světa umožňuje rozšířit tradiční interpretační postupy o tvořivější aktivity rozvíjení a spolutvorby fikčního světa textu. |
Související projekty: |