Genderové aspekty českého školství

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

JARKOVSKÁ Lucie LIŠKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2008
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociologický časopis
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova gender; education; educational inequality; serialised gender; Czech Republic
Popis V českém prostředí byla realizována celá řada výzkumů zaměřených na reprodukci nerovností prostřednictvím vzdělávacího systému. Zatímco většina z nich se zabývá reprodukcí nerovností třídních, relativně málo analýz školství se věnuje reprodukci nerovností genderových. Ty výzkumy, které existují, trpí nedostatečnou konceptualizací genderu. V předloženém příspěvku nabízíme takové konceptuální uchopení kategorie genderu při výzkumu vzdělávání, které se vyhýbá jak univerzalizaci kategorie žena, tak struktury ignorující individualizaci. Tvrdíme, že dívky, ačkoli se v mnoha sociálních a individuálních ohledech od sebe navzájem odlišují, jsou institucemi vzdělávacího systému serializovány jako ženy. Jsou od nich očekávány jiné výkony, které jsou dále jinak zdůvodňovány a jinak oceňovány, a jiné profesní volby než od chlapců. Zaměřujeme se podrobněji na genderovanost instituce školy, a to jak ve vztahu k segregovanosti oborů a stupňů studia podle pohlaví, tak ve smyslu interakcí, k nimž dochází v rámci výuky a při zvýznamňování výkonů a aspirací žákyň a žáků. Naším argumentem je, že vzdělání, od něhož se obecně očekává funkce sociálního výtahu a cesty k lépe placeným pozicím na trhu práce, funguje segregovaně pro ženy a pro muže.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.