Empirické přístupy v sociálně stratifikačním výzkumu vzdělanostních nerovností

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SIMONOVÁ Natálie KATRŇÁK Tomáš

Rok publikování 2008
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sociologický časopis
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www http://www.fss.muni.cz/~katrnak
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova access to education educational inequality educational research measures of inequality
Popis Stať podává přehled hlavních přelomových bodů ve zkoumání vzdělanostních nerovností, a to jak v rovině věcné, tak metodologické. Text se zaměřuje na ty autory a jejich koncepce, jejichž přínos znamenal ve své době zásadní inovaci, posunující analýzu i vědění v oblasti výzkumu vzdělanostních nerovností významně vpřed. V textu navrhujeme vnímat badatele na poli vzdělanostních nerovností prizmatem období a zlomů mezi nimi, které jsou identifikovatelné jak věcně a metodologicky, tak časově. Vymezujeme celkem tři období, přičemž v každém z nich představujeme dvě stěžejní koncepce. První období je zastoupeno základním modelem stratifikačního procesu a modelem sociálně-psychologickým. Druhé období charakterizujeme konceptem alokace vzdělání a teorií maximálně udržované nerovnosti (MMI). Konečně třetí období představujeme prostřednictvím multinomiálního tranzitivního modelu a teorie nerovnosti udržované ve výsledku (EMI). Napříč těmito vývojovými fázemi předkládáme tři z uvedených koncepcí jakožto přelomové inovace metodologické (základní model stratifikačního procesu, koncept alokace vzdělání a multinomiální tranzitivní model) a další tři jakožto inovace obsahové (interpretační), ovšem úzce spjaté s vývojem kvantitativních metod používaných v analýze vzdělanostních nerovností (modely sociálně-psychologický, MMI a EMI).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.