Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

NĚMEC Jiří VLČKOVÁ Kateřina

Rok publikování 2009
Druh Editorství tématického sborníku
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Studie uveřejněné v tomto monotematickém čísle časopisu Orbis scholae jsou se zabývají teoriemi nebo obecnými problémy sociálních determinant vzdělávání a výzkumem těchto determinant na specifických sociálních skupinách. Studie S. Jobstové a J. Skrobanka se zabývá sociální reprodukcí a devalvací kulturního kapitálu. Problematiku sociálních nerovností, jejich reprodukci a legitimizaci ve školním vzdělávání sleduje také L. Jarkovská. Dvěma významnými sociálními determinantami vzdělávání v Německu, sociálně- ekonomickým a kulturním zázemím žáků a rostoucí rolí žen se zabývá V. Ježková. S. Ježek přibližuje další determinantu vzdělávání, jíž je klima školy a zjišťuje, jak začínající učitelé informují o klimatu, zda jsou vhodnými informátory při jeho výzkumu a jaké metody výzkumu klimatu se v tomto kontextu jeví jako vhodné. J. Mareš a J. Lukas prezentují výsledky repliky rozsáhlého výzkumu internetových prezentací základních škol jako nástrojů komunikace školy a odrazu sociálního prostředí školy, tj. jako jednoho z možných indikátorů klimatu školy. Diagnostický nástroj sloužící k identifi kaci žáků ohrožených poruchami chování prezentuje studie V. Vojtové. Sociálními a kulturními determinantami, kterými je ovlivňováno vzdělávání romských žáků, se v kontextu teorie sociální a kulturní reprodukce a reprodukce vzdělání zabývá J. Němec.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.