Školní třída pod genderovou lupou
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Sociologický časopis/Czech Sociological Review |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://sreview.soc.cas.cz/uploads/4e46abcb7295d6f727ac95fedffcee171b3633d8_Jarkovska.pdf |
Obor | Sociologie, demografie |
Klíčová slova | gender; ethnicity; age; inequality; ethnography; school; Czech Republic |
Popis | Článek představuje výsledky etnografického výzkumu zaměřeného na (re)produkci genderu ve školní třídě. Gender je v analýze pojímán jako princip projevující se v interakcích, princip strukturující život jedinců i kolektivu, nikoli jako komplex esenciálních charakteristik individua. Gender je analyzován v souvislosti s dalšími kategoriemi jako je věk a etnicita/národnost. Ty představují další z (re)konstruovaných kategorií ovlivňujících sociální nerovnosti. Tyto kategorie bývají často vnímány jako přirozený základ sociálních rozdílů a slouží jako legitimizace nerovností. V textu autorka ukazuje, jak se tyto kategorie protínají a jak se jejich souhra projevuje v chování a strategiích různých sociálních aktérů a aktérek, žáků a žákyň ve třídě. |
Související projekty: |