Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MAREŠ Jan ŠTROFOVÁ Šárka

Rok publikování 2009
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis V příspěvku jsme se zaměřili na problematiku stresu a jeho zvládání v kontextu učitelské profese v prostředí základních škol. Výzkumná část práce je zaměřena na subjektivní vnímání a hodnocení stresujících faktorů v povolání učitele u vzorku 51 učitelů základních škol a zjištění převládajících copingových strategií, které tito učitelé používají při zvládání zátěže. Dotazovaní učitelé základních škol jako nejvíce rušivé a stresující faktory vnímají kázeňské problémy, nezájem žáků o učení a časový tlak. Podstatný vliv mají na učitele při výkonu jejich povolání také osobní životní události. Při zjišťování převládajících copingových strategií, které učitelé užívají při zvládání zátěže, jsme vycházeli z rozdělení strategií podle Jankeho a Erdmannové a jejich dotazníku SVF 78. Jako nejčastěji používané se u našeho vzorku 45 učitelek základních škol ukázaly zvládací strategie zaměřené na kontrolu a strategie náhradního uspokojení. Výrazně kladný vztah byl zaznamenán i mezi délkou praxe a zvládáním zátěže formou pozitivní strategie odklonu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.