Problém stratifikace prvotní a druhotné existence lužickosrbského hudebního folklóru
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Musicologica brunensia", roč. 44, rok 2009, č. 1-2. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Sorbs; music folklore; folklorism |
Popis | Studie vyjmenovává obecné znaky, které odlišují autentický hudební folklór od jeho sekundární existence. První takto definované projevy hudebního folklorismu u Lužických Srbů nacházíme v aktivitách spojených s Výstavou saského řemesla a uměleckého průmyslu v roce 1896 v Drážďanech. Zde ještě vystupovali autentičtí nositelé lužickosrbské folklórní tradice; v dalším vývoji se provozování folklórní hudby chápali profesionalizovaní hudebníci. Tento trend vyvrcholil po druhé světové válce masovým zakládáním folkloristických ansámblů, které interpretují zejména aranže, jež jsou charakteru autentického folklóru zcela cizí. profesionální hudebníci nebo nadšení amatéři, kteří již nebyli přirozenými nositeli folklórní tradice" |