Functional Literacy in People's Lives
Název česky | Funkční gramotnost v životě člověka |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Journal of pedagogy / Pedagogický časopis |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | functional literacy; biographical interview technique; family life; life style; educational and occupational history; life strategy |
Popis | V článku jsou prezentovány výsledky kvalitativní studie na téma života člověka s nižší úrovní funkční gramotnosti. Data pocházejí z rozhovoru vedeného biografickou metodou s respondentkou, která svými charakteristikami odpovídá hypotetické osobě, jež by s vyšší mírou pravděpodobnosti mohla vykazovat znaky nižší funkční gramotnosti. Charakteristiky, jako je pohlaví, věk, vzdělání rodičů a vzdělání a pracovní historie této osoby jsou odvozeny z výsledků kvalitativního výzkumu funkční gramotnosti dospělých, který v České republice proběhl v roce 1998 pod názvem Mezinárodní výzkum gramotnosti dospělých (IALS). Analýza kvalitativních dat se soustřeďuje zejména na tři oblasti života respondentky, a to její život v rodině, školní léta a práci a životní styl. Identifikuje životní strategie, které respondentka používala a používá při zvládání svého každodenního života. |