Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Ekonomicko-správní fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KUNC Josef NOVÁKOVÁ Eva TONEV Petr VANČURA Michal

Rok publikování 2011
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Auspicia
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
Obor Sociologie, demografie
Klíčová slova Diffusion process; McDonalds; the Czech Republic; Slovakia
Popis Difúze je podle E.M. Rodgerse (2003) procesem, při kterém se inovace či jev přenáší určitými kanály mezi jedinci či sociálními skupinami v čase a prostoru; inovace je potom myšlenka, jež je možno považovat za novou. Dochází k šíření nových jevů, objektů, myšlenek, způsobů chování, nemocí, informací, zpráv apod. Prostorová lokalizace prodejních jednotek má difúzní charakter, časově vázané fáze tohoto procesu probíhají velmi rychle při neexistenci významnějších inovačních bariér. Dynamizace a expanze již v zásadě přechází ve fázi vyplňování prostoru a mezer na trhu, důležitou roli zde hraje ovšem i firemní strategie. Cílem příspěvku je analyzovat a zobecnit vývoj fenoménu McDonalds v ČR a na Slovensku, který má v čase a prostoru mj. také charakter difúzního procesu, poukázat na podobnosti a odlišnosti průběhu difúzního procesu v obou zemích a zamyslet se nad blízkou budoucností.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.