Pour décrire les grandes actions. Mytologické obrazy hraběcí rodiny Serényiů jako výraz reprezentace

Autoři

MILTOVÁ Radka KONEČNÝ Michal

Rok publikování 2010
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Opuscula historiae artium
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Klíčová slova Baroque painting; iconography; identification portrait; mythology; patronage of the arts by the Serényi family; Lomnice; Milotice; Lysice
Popis Mecenát hraběcí rodiny Serényiů v 17. a 18. století se pohyboval především v rovinách budování rodové paměti za pomoci reprezentačních strategií, odvozených z dvorského prostředí. Do této oblasti spadají rovněž dosud přehlížené mytologické obrazy, dnes umístěné na zámcích v Lysicích a Miltoticích. Jedná se o dva ucelené konvoluty, z nichž první, čítající osm pláten, přináší příběhy z Ovidiových Metamorfóz a druhý, o počtu čtyř kusů, znázorňuje alegorie čtyř živlů. Kompozice ovidiovského konvolutu byly odvozeny z ilustrované edice Metamorfóz, publikované v Bruselu roku 1677 a jejich objednavatelem se stal patrně Anton Amatus Serényi, což potvrzuje jejich nejpravděpodobnější umístění v hlavní rodové rezidenci v Lomnici, kde mohly být součástí dřevěného táflování reprezentativních pokojů. Předlohu pro alegorie čtyř živlů tvoří rytiny, kopírující francouzské tapisérie, objednané Ludvíkem XIV. pro prostory Versailles.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.