Pour décrire les grandes actions. Mytologické obrazy hraběcí rodiny Serényiů jako výraz reprezentace
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Opuscula historiae artium |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Klíčová slova | Baroque painting; iconography; identification portrait; mythology; patronage of the arts by the Serényi family; Lomnice; Milotice; Lysice |
Popis | Mecenát hraběcí rodiny Serényiů v 17. a 18. století se pohyboval především v rovinách budování rodové paměti za pomoci reprezentačních strategií, odvozených z dvorského prostředí. Do této oblasti spadají rovněž dosud přehlížené mytologické obrazy, dnes umístěné na zámcích v Lysicích a Miltoticích. Jedná se o dva ucelené konvoluty, z nichž první, čítající osm pláten, přináší příběhy z Ovidiových Metamorfóz a druhý, o počtu čtyř kusů, znázorňuje alegorie čtyř živlů. Kompozice ovidiovského konvolutu byly odvozeny z ilustrované edice Metamorfóz, publikované v Bruselu roku 1677 a jejich objednavatelem se stal patrně Anton Amatus Serényi, což potvrzuje jejich nejpravděpodobnější umístění v hlavní rodové rezidenci v Lomnici, kde mohly být součástí dřevěného táflování reprezentativních pokojů. Předlohu pro alegorie čtyř živlů tvoří rytiny, kopírující francouzské tapisérie, objednané Ludvíkem XIV. pro prostory Versailles. |