Věkové a genderové rozdíly v sebehodnocení a jeho vlivu na zvládání zátěže v období adolescence
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků) |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://www.muni.cz/research/projects/10870?lang=cs |
Obor | Psychologie |
Klíčová slova | coping; self-esteem; adolescence |
Popis | Studie se zabývá vlivem sebehodnocení na zvládání zátěže u adolescentů s ohledem na věkové a genderové rozdíly. Soubor tvořilo 411 adolescentů ve věku 12 – 19 let. Mladší skupina (12 – 15 let) se sestávala z 245 žáků (Ž=115; M=130) 8. a 9. tříd ZŠ nebo nižších tříd víceletých gymnázií. Skupinu starších adolescentů (16 – 19 let) tvořilo 166 studentů (Ž=109; M=57) 2. až 4. ročníků středních škol. Pomocí dotazníku Brief COPE (Carver, 1997) jsme zjišťovali volbu strategií zvládání a škálou SLCS-R (Tafarodi a Swann, 2001) pak sebehodnocení. Analýza ukázala, že mladší adolescenti významně častěji volili strategii popření než jejich starší kolegové. A naopak, skupina starších adolescentů častěji volila jako obvyklý způsob zvládání humor. Nejčastějším sebehodnocením byl u mladších dospívajících pocit sebe-nekompetence a sebe-odmítnutí. Z pohledu genderového se jako významné ukázalo častější využívání emocionální a instrumentální opory u dívek a humoru u chlapců. |
Související projekty: |