Výukové materiály založené na korpusu
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Korpusová lingvistika Praha 2011. 2 Výzkum a výstavba korpusů |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Jazykověda |
Klíčová slova | corpus; Data Driven Learning (DDL); language teaching |
Popis | Tento příspěvek, vycházející z metody Data Driven Learning (DDL), poukáže na výhody využití korpusu ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Existují dva základními přístupy: Při aplikování induktivní metody (DDL) pracují studenti přímo s korpusovým vyhledávačem a na základě vlastních zjištění generalizují obecné pravidlo. Pro češtinu lze ČNK využívat např. jako komplement slovníku (zjištění lemmatu, rodu nebo čísla slov). Naopak při deduktivní metodě využívají korpus učitelé jako zdroj autentického současného jazyka pro tvorbu klasických cvičení. Vlastním výzkumem jsme zjistili, že pracovat přímo s Bonitem je pro studenty technicky i jazykově náročné. Díky spojení obou přístupů však můžeme využívat korpusová data, aniž bychom zapnuli počítač. Řešením je DDL na papíře, kde učitel předem vybere modelové konkordanční řádky. Na konkrétních příkladech ukážeme, jaké typy cvičení jsou aplikovatelné na češtinu, a budeme prezentovat zpětnou vazbu studentů češtiny. |
Související projekty: |