Komunikační přístup ve výuce cizích jazyků: záležitost politických dokumentů či reálné praxe?

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

NAJVAROVÁ Veronika NAJVAR Petr

Rok publikování 2011
Druh Článek ve sborníku
Konference Škola - statický element v sociálnej dynamike
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova communicative approach; mother tongue; target language; teaching; learning; English as a second language; primary school; lower-secondary school
Přiložené soubory
Popis V současné době je paradigmatem, které jednoznačně dominuje politickým diskusím o výuce cizích jazyků, paradigma komunikační, a to nejen na úrovni českých kurikulárních dokumentů, ale i evropských doporučení. Prezentovaná výzkumná sonda si kladla za cíl prozkoumat míru komunikativnosti diskurzu ve výuce anglickému jazyku na prvním i druhém stupni základních škol v České republice. Využita byla data pořízená v rámci CPV videostudie, v rámci kterého je v letech 2006 – 2011 s oporou o videozáznamy reálné výuky prováděn výzkum realizovaného kurikula. Klíčovým vztahem, na nějž se analýzy zaměřily, je vztah mateřského a cílového jazyka ve výuce angličtiny. Výsledky ukazují, že navzdory proklamacím v politických dokumentech se komunikační přístup do reálné praxe na základních školách příliš nepromítá.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.