Několik poznámek k ekmelické hudbě

Autoři

SPURNÝ Lubomír

Rok publikování 2011
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Na okraji diskusí o nových tónových systémech donedávna zazníval pojem ekmelická hudba (ekmelische Musik). Navzdory přitažlivosti znějící ekmelické hudby se v následující studii věnuji posouzení textů, které se ekmelickou hudbou zabývají. Ekmelická hudba (Ekmelische Musik) představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech. Jedná se o typ reflexe, která byla se zájmem rozvíjena především v 70. a 80. letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let 90. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika. Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf-Institut für musikalische Grundlagenforschung), který v roce 1972 na salcburkském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf (1920 – 1989) a Rolf Maedel (1917 – 2000). Zdrojem informací o činnosti institutu je sled čtyř sborníkových prací Mikrotöne z konferencí konaných v letech 1984 – 1991, dva samostatně vydané svazky, jež rovněž náleží do stejné řady, Aufbau, Klang, Wert, Beziehungen Rolfa Maedela (1983), či soupis výsledků pracoviště Grundlagen der Harmonik in mikrotonaler Musik (Horst-Peter Hesse).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.