Pozitivní edukace: využití poznatků a metod pozitivní psychologie ve výuce psychologie
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Pozitivní psychologie se stala nepřehlédnutelným proudem v současné světové psychologii, přesto se o ní studenti psychologie zatím dozvídají spíše okrajově. Zařazení předmětu pozitivní psychologie do výuky přitom může nabídnout určitou rovnováhu oproti „na problém orientovaným“ disciplínám a harmonicky doplnit kompletní obraz lidské osobnosti a prožívání, v nichž interagují jak pozitivní tak negativní faktory. Výuku pozitivní psychologie lze pojmout více způsoby. Jedním z nich je výuka pozitivní psychologie jako samostatného předmětu, jež by však neměla být omezena na pouhé předávání informací, ale měla by si klást za cíl také podporu lepšího sebepoznání studentů, posilování kladných aspektů jejich osobnosti a silných stránek charakteru, povzbuzení motivace a kritického myšlení, posílení všímavosti a otevřenosti vůči všem aspektům života. To vše může významně přispět ke zrání a rozvoji osobnosti budoucích psychologů či pedagogů. Jinou možností výuky je začlenění prvků pozitivní psychologie do sylabů ostatních předmětů, tak aby studenti měli možnost seznámit se s různými úhly pohledu na probírané téma a překonat mnohdy převažující „patologický model“ psychologie. Třetí možností je využití poznatků, metod a praktických intervencí tzv. pozitivní edukace, jež nabízí konkrétní nástroje a možnosti aplikace poznatků pozitivní psychologie ve výchovně-vzdělávacím procesu. Jakýkoli vhodný způsob předávání poznatků z oblasti pozitivní psychologie se stane cenným zdrojem obohacení současných učebních plánů studijního oboru psychologie. |