Života smrt v díle Zhuangzi : jak číst starověký čínský text
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Acta Universitatis Carolinae. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Filosofie a náboženství |
Klíčová slova | Zhuangzi; text; textuality; philosophy; death; early China |
Popis | Náležitý postoj k faktu smrti patří mezi důležitá a opakovaně se objevující témata díla Zhuangzi. Dílo Zhuangzi však čtenáři předkládá více různých představ o významu života a smrti (často vzájemně neslučitelné), které vzdorují intuitivní snaze čtenáře konstruovat koherentní význam textu. Tento článek zkoumá strategie čtení implikované tímto textem a testuje je na pasážích týkajících se otázky náležitého vztahu jedince k životu a smrti. Článek sleduje současný trend studia textuality ve starověké Číně, který přistupuje k dílům období Válčících států jako k souborům krátkých textových jednotek, jejichž původní sociální kontext je znám jen fragmentárně. Některé z těchto jednotek však obsahují pasáže, které formulují význam příslušné textové jednotky explicitně. Článek hájí názor, podle kterého implicitní čtení díla Zhuangzi spočívá v identifikování explicitních významů a jejich opatrné extrapolaci na méně explicitní pasáže. Žádný koherentní význam celého díla však není očekáván. Článek dále formuluje názor, podle kterého lze odlišné představy o významu života a smrti, které nalézáme v díle Zhuangzi, číst jako konkretizace jediné kosmologické teorie - protikladu Dao a empirický svět, kdy Dao představuje pozici moci využitelnou lidskými bytostmi. Zároveň si však tyto představy podržují svou odlišnost - představují různorodé názory na to, jak vést život a čelit smrti náležitě, přičemž tyto rozdíly nemohou být smazány odkazem na sdílenou kosmologickou teorii. |