Birth and death of Czech elementary schools during the 20th century in border region – The common features of two stages of evolutional continuum

Název česky Zřízení a zánik českých základních škol v pohraničním regionu v průběhu 20. století – společné rysy dvou fází vývojového kontinua
Autoři

KUČEROVÁ Silvie ŠIMÁNĚ Michal

Rok publikování 2012
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Evropa zažila během 20. století několik významných proměn geopolitické situace a zvláště intenzivně tyto události prožívaly pohraniční oblasti, území na styku dvou kultur. Příkladem takového geopoliticky postiženého území je česko-německé pohraničí, kde došlo během 20. století k masovým přesunům obyvatelstva. Geopolitické změny se promítaly do každodenního života tamních obyvatel, tedy i do organizace školství. Tento příspěvek si klade za cíl analyzovat události a procesy spojené se zřizováním nových, zejména českých menšinových, základních škol v severočeském regionu Ústí nad Labem, a následně diskutovat faktory, které měly vliv na masivní uzavírání základních škol o několik desetiletí později. Příklad ústeckého regionu je zarámován do širších historicko-geografických souvislostí a zároveň lze s ohledem na práce jiných autorů mnohé závěry aplikovat na vývojové trendy v dalších regionech tohoto charakteru. V tomto příspěvku chceme porovnat faktory ovlivňující vznik a zánik základních škol ve dvou fázích vývojového kontinua, hledat především jejich společné rysy a podmíněnosti pohraniční polohou. Náš výzkum je zarámován analýzou statistických údajů o prostorovém rozmístění škol a následně se opírá o rozbor archivních pramenů regionálního školství a rozhovory s pamětníky uzavírání základních škol v místě bydliště. Příspěvek představuje dílčí studii dvou rozsáhlejších výzkumů historických a prostorových aspektů vývoje základního školství v Česku.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.