Mediální gramotnost a nová média v kontextu informačního vzdělávání

Logo poskytovatele
Autoři

MAŠKOVÁ Anna

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Nová média a jejich rozšiřování mezi obyvateli klade nové požadavky na rozvoj kompetencí nutných pro život v informační společnosti a pro používání ICT. Gramotnost pro používání nových médií staví do nového světla pojmy charakterizující kompetence, které doposud stály vedle sebe, popřípadě byly souhrnně označovány za gramotnost informační. V novém pojetí mediální gramotnosti, která bere v úvahu i specifické požadavky nových médií, lze mediální gramotnost považovat za zastřešující pojem, který v sobě zahrnuje gramotnost informační, funkční a další sociálně-komunikační kompetence nutné pro život v informační společnosti. Pyramida těchto kompetencí vymezená Philippem Mayringem zahrnuje kompetence od technicko-instrumentálních až po kriticko-reflexivní. V praxi tyto kompetence představují především schopnosti nová média ovládat, bránit se technickým útokům, chránit si osobní údaje, umět v prostředí nových komunikovat a reflektovat i negativa nových médií. Nekompetentní zacházení s novými médii se může projevit jako rozšíření kybergroomingu, sextingu nebo např. kyberšikany. Prevence těchto jevů tkví především v uvědomělém a kritickém zacházení s novými médii, což ale může rozvíjet pouze výchova – rodina a škola. Bohužel v České republice toto téma není zatím nijak systematicky podporováno, Rámcový vzdělávací program pro školy na tuto problematiku nepamatuje a případné aktivity na tomto poli tak jsou iniciativami jednotlivých firem nebo univerzitních pracovišť.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.