8. Aristotelova kritika
|
|
Osnova:
Zhodnocení Aristotelovy kritiky
Aristotelés vs. Platón ve 20. st. (Cherniss, Düring, Gadamer)
|
Musím to říci, děl jsem; ačkoli mi brání mluviti jakási láska a úcta, jakou chovám ji od dětství k Homérovi. ...
Avak nesmíme si člověka váiti více ne pravdy, a proto musím říci, co si myslím.
Platón, Ústava X, 595b-c.
... lépe snad bude přihlédnouti k veobecnému pojmu a zkoumati, jak se o něm mluví, ač takové hledání se stává nepříjemným, poněvad
přátelé zavedli ideje. Sluno vak a nutno pro záchranu pravdy vyvrátiti i své vlastní učení, a to zvlátě těm, kteří jsou
filosofy, nebo i kdy jest obojí milé, jest mravní povinností více ctíti pravdu.
Aristotelés, Etika Níkomachova I, 4, 1096a11-17.
Stručné zhodnocení Aristotelovy kritiky(Podle MARIE V. WILLIAMS, SIX ESSAYS on THE PLATONIC THEORY OF KNOWLEGDE, Cambrigde:
at the
University Press 1908.
Závěry ohledně Aristotelova vztahu k platónskému učení:
Aristotelova kritika v Metafyzice AKap. 6. Kritika Platóna jako pýthagorejce
Kap. 9. Kritika Platónova učení o číslech a ideách.a) Kritika původního pojetí idejí
b) Kritika idejí jako čísel
Čísla v Akademii a Aristotelova kritika číselných teorií(Podle MARIE V. WILLIAMS, SIX ESSAYS on THE PLATONIC THEORY OF KNOWLEGDE, Cambrigde:
at the
University Press 1908.
Byly zde přinejmením tři skupiny platoniků (M, 1, 1076a16 nn., 8, 8, 1083a21 nn., 9, 1086a2 nn, N, 3, 1090b16 nn):
Ad 1) Ideální čísla a matematická číslaPrvní z těchto teorií byla komplikovaná, protoe věřila, e ideální čísla jsouce v opozici k matematickým se lií jedno od druhého v kvalitě, a jsou nepřístupná matematickým operacím = ἀσύμβλητοι (nelze je spolu sčítat ani násobit). Zatímco matematická čísla jsou formována jako součet mnohosti jednotek, vech stejné hodnoty, jednotky ideálních čísel jsou v kadém případě odliné a nemohou být kombinovány s těmi jiných ideálních čísel. Jiný výklad pojmu ἀσύμβλητος: ani jednotky tého ideálního čísla, pokud nějaké má, nemohou být přičítány jedna k druhé. Take ideje čísel nemají vůbec vlastnosti čísel. Pak je ale problém představit si, jak můe existovat číslo, které není součtem nebo násobkem jednotek. Při druhém významu pojmu ἀσύμβλητος by bylo nutné, aby nejen monády, nýbr i triády, pentády a vechny jiné konstituenty čísel byly také ἀσύμβλητοι - co je opravdu komlikovaný úkol (M, 7, 1082a1). První doktrína je charakterizována ideami čísel, které jsou uspořádány podle vztahu "dřívějí - pozdějí" (M 1080b12), a dále matematickými čísly oddělenými od idejí a smyslových věcí. Tyto ideje jsou obecně nazývány πρῶτοι ἀριθμοί (M, 7, 1081a4,21) v protikladu k číslům druhé koly, a nevznikají (na rozdíl od idejí druhé koly) z jednoho a neurčité dvojice (ἓν καὶ ἀόριστος δυάς N, 3, 1090b34; M, 8, 1083a32). Kromě toho matematická čísla jsou chápána jako μεταξὺ τοῦ εἰδητικοῦ καὶ τοῦ αἰσθητοῦ. Mají tuté pozici jako μαθηματικά v R. s tím rozdílem, e teď jsou pojímána jako něco výlučného mezi ideálními a materiálními čísly. Stará mnohost idejí jako predikátů ustoupila do pozadí a idejemi jsou pouze ideální čísla (αὐτοὶ ἀριθμοί), které jsou také idejemi materiálních věcí. (M, 8, 1084ab) Také se tu naznačuje, e ideální série končí desítkou, ale to není závazná část teorie. Ad 2) Ideje jsou totoné s matematickými číslyDruhá kola je Aristotelem nejméně komentovaná. Říká, e jedno je ἀρχή a στοιχεῖον vech věcí a e jeho kombinací s neurčitou dvojicí vzniká číslo (M, 6, 1080b6). Souhlasí s předchozí, e čísla jsou oddělená, ale nejsou ἀσύμβλητοι. Pravděpodobně tvrdila, e ideje přijímají formu čísel nebo jsou vyjádřitelné v číslech, nebo nesouhlasila s pýthagorejskou sekcí v tom, e čísla sama jsou úsia (M, 9, 1086a7, M, 9, 1086a2, N, 3, 1090b17). Zřejmě ospravedlňovala svou pozici spekulativní analýzou nejen čísel, nýbr vech matematických předmětů. Po generaci čísla z jednoho a neurčité dvojice postupovala ke generaci velikosti z čísla a z ὕλη nebo z χώρα, protoe přiřadila těleso ke čtyřce, plochu trojce, čáru dvojce ... Také generovala různé aspekty velikosti z růzností neurčité dvojice, která je poslední bází čísla a vech věcí. (M, 9, 1085a9) Ad 3) ádné ideje, pouze číslaTi, kdo se obávali rozdvojení, které obkličuje ideje obecně, uznávali pouze μαθηματικά. Byli ovlivněni pýthagoreismem, ale ne natolik, aby čísla činili materiální příčinou, jak to tvrdí Aristotelés (M, 1, 1076a35). Neanalyzovali čísla na jedno a neurčitou dvojici, nýbr nechali vechna čísla vznikat přičítáním nebo násobením jednotky (M, 8, 1083a21). První z těchto teorií je nejkomplikovanějí, protoe vyaduje rozliení ideálních a matematických čísel a uívá odliné pojmy pro dva druhy. Ideální čísla jsou první čísla, matematická jsou μεταξὺ a jsou subjektem matematických operací. Nepovauje čísla za sloená z jednoho a neurčité dvojice. Druhá skupina platoniků neviděla ádnou absurditu v tom, e ideje by byly reprezentovány obyčejnými čísly a e nejvyí výraz reality univerza by měl být nalezen v matematických formulích. Poloili velký důraz na odvození čísel z ἓν καὶ ἀόριστος δυάς, které byly στοιχεῖα nikoli pouze čísel, ale vech existujících věcí. Tato στοιχεῖα jsou skutečně prvky, protoe poskytují jsoucnost vznikajícímu číslu - neurčitá dvojice působí jako ὕλη nebo δύναμις a jedno jako formující princip. Zprávy o těto pozdní mysteriózní koncepci jsou poněkud vágní, ne vdy konsistentní. Obecně řečeno je to monost kvantity, přebytku a nedostatku. Obvyklá fráze pro dvojici, pouívaná Platónem, byla τὸ μέγα καὶ τὸ μικρόν, ale někteří platonici ji raději označovali obecným pojmem τὸ πλῆθος (N, 1, 1087b30), zatímco jiní volili původní Platónovu variantu, která se jim zdála více vyhovovat přirozenosti dvojice, toti τὸ ὑπερέχον καὶ τὸ ὑπερεχόμενον (= přesahující a přesahované; N, 1, 1087b18). Pythagorizující kola odvrhla vechny kompromisy a tvrdila odváně, e věci jsou čísla. Asi k nim patřil Xenokratés. Ten při interpretaci Tim. 35a tvrdil, e vznik due z neomezeného a omezeného jsoucna je jednodue generování čísla z jednoho a plnosti (τὸ πλῆθος), a e due byla proto jednodue číslem, které se samo pohybovalo. Aristotelés je velmi nespolehlivý při upřesňování rozdílů kol, a často se mu nepodaří určit, kde končí Platón a začíná platonismus. Proto je třeba nejvyí opatrnosti, kdy chceme Platónovi samotnému přisoudit nějakou z doktrín o číslech, i kdy mu ji Aristotelés sám přisuzuje. Musíme vdy najít potvrzení v dialozích. Aristotelova kritika ideje DobraO dobru se mluví jak u jsoucnosti, tak i při jakosti a vztahu. Ale podstata je přirozeně dřívějí ne to, co je vztané. a) Kategoriální argumentProtoe se o dobru mluví u mnoha kategorií (Bůh a rozum jsou dobrem - tedy podstata; ctnost - tedy kvalita; míra - kvantita, uitečnost - relace, vhodná doba - čas, útulek = kategorie místa), nebude dobro něčím společným, veobecným a jedním, nebo pak by se o něm mluvilo jen v jednom přísudku. Kdyby dobro bylo jednou ideou, bylo by také o něm jedno vědění. Ale takto jsou mnohá vědění i o dobru v jednom přísudku: o vhodné době ve válce ví vojevůdcovství, v nemoci lékařství ... Avak dobro o sobě nemá být kadým jednotlivým dobrem, nýbr jeho základem, od něho jednotlivá dobra mají jména, posledním účelem. Je tedy třeba rozliit dobro o sobě a dobro, které je k němu jen prostředkem. b) Nadbytečnost ideje dobraAristotelés dále neví, proč by "dobro o sobě" mělo vynikat nad konkrétním "dobrem". V obou musí být tentý pojem, pokud to je dobro. Rozdíl by pak byl jen v tom, e ono je věčné, ale proto jetě není větím dobrem, nýbr jen delím. Podobně je v "člověku o sobě" a v "člověku" tentý pojem člověka. c) Nedosaitelnost ideje dobraA i kdyby bylo jedno nějaké dobro, je by se přisuzovalo vem jednotlivým dobrům a bylo samo o sobě, člověk by je nemohl svým jednáním uskutečnit ani získat. Idea dobra nemůe slouit ani jako vodítko pro poznání jednotlivých dober, protoe je příli abstraktní. ádná praktická nauka nepotřebuje znát ideu dobra, aby mohla vykonávat vlastní dobro. Lékař nehledí při léčení ke zdraví vůbec, nýbr ke zdraví člověka a ke zdraví určitého člověka, protoe léčí jednotlivce. Aristotelés právě chápe to nejvyí dobro jako to, o co člověk usiluje ve svém praktickém kadodenním jednání. A to nemůe být idea. Aristotelovo vlastní pojetí dobraHledané dobro se zdá být jiné v lékařství, ve vojevůdcovství i v ostatních odborných činnostech. Je jím zdraví, vítězství, ve stavitelství dům. Je to vak vdy účel a cíl, pro něj se koná ve ostatní. To je formální vymezení a Aristotelés chce nalézt i vymezení obsahové. Jde o to, zda existuje nějaký cíl veho, co máme konat. Jestli ano, on bude uskutečnitelným dobrem, jestli ne, pak zvlátní cíle jednotlivých činností. Nejdokonalejí je ten cíl, který je ádán sám pro sebe a nikdy pro něco jiného - a to je předevím blaenost. Tu si ádáme vdy pro ni samu a pro nic jiného. Cti, slasti a rozumu si ádáme i pro ně samy, ale i pro blaenost, e jimi budeme blaeni. Ale pořád jetě neurčil, co je to blaenost. Takové dobro je i soběstačné, a to ne jen pro jednoho člověka, nýbr i pro nejblií příbuzné a přátele (ne pro vechny a pro přátele přátel, protoe to bychom li donekonečna) a pro obec, nebo člověk je přirozeně určen pro ivot v obci. Právě blaenost činí ivot ádoucí a ničeho nepostrádající, soběstačný. A tím je podle Aristotela "skutečná činnost due a jednání ve shodě s rozumem, u zdatného pak mue ve to způsobem dobrým a krásným". (1098a) To je činnost due z hlediska zdatnosti, a to z hlediska té nejlepí a nejdokonalejí. Moderní hodnocení Aristotelova vztahu k PlatónoviH. Cherniss, Aristotle's Critisicm of Plato and the Academy, 1944.Chernissův závěr o Aristotelovi jako kritikovi Platóna je přísný: Námitky spočívají na chybných interpretacích nebo na objektivních těkostech, které nedokázal vyřeit ani Aristotelův systém. Proto historická hodnota Aristotelova svědectví o naukách Akademie i filosofický význam jeho kritických výroků jsou malé. Cherniss toti nemá Aristotela rád. V celé knize není ani slovo chvály. Tím ovem Cherniss upadá vůči Aristotelovi do stejné chyby jako ten vůči Platónovi. Ingemar Düring, Aristoteles, Heidelberg 1966Spor o nauku o idejích a akademické alternativní teorie zřejmě probíhal během celého Aristotelova akademického období. Kdy přiel do Athén, nael u Platónovu nauku o principech, jak je třeba v R., jako hotovou a uzavřenou nauku. Jeho prvním učitelem byl Eudoxos, který stejně jako Speusippos a Xenokratés měl proti teorii idejí jiné mínění. V Akademii na rozdíl od jiných kol nevládlo αὐτὸς ἔφα. V této společnosti měl mít kadý na kadou aktuální otázku vlastní opodstatněný názor. Léta po Platónově návratu do Athén po 365 jsou dobou rozkvětu Akademie. V těchto letech psal Platón své filosoficky nejdůleitějí dialogy. Četní učenci sice v Akademii nesídlili, ale často do Platónovy koly docházeli. Aristotelés se rozeel s naukou o idejích u ve svých nejranějích spisech. Ve spise O idejích kritizoval Platónův názor o nejsoucnu, take musel znát Sofistu. Take je moné, e tři rané dialogy (O idejích, Protreptikos, O pýthagorejských naukách) byly napsány a po seznámení se se Sofistou. Aristotelovo mylení bylo od počátku zaměřeno na reálný smyslový svět. Věci existují, protoe je vidíme. οὐσία je τόδε τι. U Platóna smyslové věci nebyly "to", nýbr jen tak a tak uzpůsobeny. Pojem οὐσία je proto od počátku u Aristotela zcela odliný, a proto je jeho nejdůleitějí zbraní ve sporu o ideje. Je s Platónem zajedno v tom, e musí být z noeticko-teoretických důvodů a důvodů spjatých s psychologií pro mylení postulováno něco obecného mimo smyslové věci, pouze nechce přijmout χωρισμός. Oddělené (tj. samostatně existující) jsou věci, nikoli ideje a univerzálie. Uznává i to, e ideje jsou ontologicky nutné, aby ohraničily a určily beztvaré. Hlavní otázka není pro něj jako pro Platóna, e něco dospělo k existenci, nýbr jak se má vysvětlit γένεσις εἰς οὐσίαν. Dva principy mají u něj charakter platónských idejí - princip pohybu, to πρῶτον κινοῦν ἀκίνητον, a Dobro a Krása jako konečný cíl přírodního dění, τἀγαθόν nebo τὸ ἀΐδιον καλόν. Oba tyto principy označuje jako ἀΐδιοι οὐσίαι ἀκίνητοι; existují stejně jako Platónovy ideje odděleně, χωρισταί. V raných spisech se často vyjadřuje hrubě, v pozdějích spisech je tón klidnějí. V Met. M 1-9 uvauje nauku o idejích jako staromódní a překonanou teorii. Hans Georg GADAMERIdea dobra mezi Platónem a Aristotelem
Gadamer pouívá pojmy jako "platónsko-aristotelská jednota působení" nebo "jednota filosofie logu". Říká, e u dávno mu byla zřejmá konvergence platónských mylenkových intencí s aristotelskými pojmovými distinkcemi alespoň na poli praktické filosofie. Aristotelova kritika v jeho etikách se nedotýká vůbec pozdních dialogů jako Phlb. a Polit. Postihuje ovem pýthagorejskou tendenci Akademie. To podle Gadamera znamená, e Aristotelés si byl vědom v "praktické filosofii" své spřízněnosti s pozdními dialogy. Sókratovo vědění o nevědění Dobra přivodilo obrat k λόγοι (Phd.), a to mají Platón a Aristotelés společné. Jejich filosofie se opírá o εἶδος, je je odpovědí na sókratovskou otázku "co". Platón dává odpověď "dialektickou", Aristotelés "analytickou", která vrcholí oddělením praktické filosofie od teoretické. Aristotelova kritika je spíe dokumentací jediné věci, o ni oběma jde. Werner Jaeger viděl Aristotelův mylenkový vývoj zjednodueně: platonik - kritik Platónových idejí - empirik. Ve skutečnosti Aristotelés vdy byl kritikem platónského učení o idejích, na druhé straně nikdy nepřestal být platonikem. Gadamer nesouhlasí ani s tím, e by Platón v pozdějím období odvolal nebo aspoň oslabil dogmatické učení o idejích, jak se to myslí o dialogu Parmenidés. Antická tradice nám toti nepřináí ani o Platónovi ani o Aristotelovi zprávu, e by tak výrazně změnili své názory (kromě Met. M, 4, 1078b - učení o číslech jako pozdějí forma nauky o idejích). Aristotelés cituje stejně Phd., Parm. i Tim., ani by hovořil o nějakých Platónových vlastních pochybnostech o dogmatické teorii idejí. Aristotelovu kritiku idejí lze nalézt u v Parm. V etice jdou dialogy Filébos a Politikos hodně za počátky aristotelské etiky (Protreptikos). Aristotelés ve srovnání s předsokratiky i helénistickou filosofií patří k eidetické filosofii, kterou zaloil Platón zavedením idejí a dialektiky. V 1. knize Metafyziky přiznává hledání τί ἐστι pýthagorejcům a předevím Platónovi. Předchozí určovali ὕλη a ὅθεν ἡ κίνησις. V rámci celkové orientace na λόγοι zůstává skutečnost, e Aristotelés proti ontologickému vyzdvihnutí ideje zdůrazňuje primát jednotlivého τόδε τι. Existuje toti neodlučný vztah mezi druhou substancí ve smyslu εἶδος a první substancí τόδε τι. Aristotelova kritika právě chórismu vychází z jeho "fyziky" a ontologického primátu jednotliviny. Kritika ovem neznamená totální roztrku s platónským zaměřením na λόγοι. Bylo by třeba vyřeit otázku, co znamenala aristotelská kritika uvnitř platónské koly a mezi platoniky. K tomu by bylo třeba vypracovat společný základ, na něm spočívá jak aristotelské tak platónské učení o λόγος τοῦ εἴδους. Teprve pak by bylo mono určit odlinost Aristotelova učení. Aristotelés na platónské filosofii neodmítal uspořádanou strukturu celku jako takovou, nýbr její odvozování z jednoho a ontologický primát matematiky. Matematizaci, která viděla svět v analogiích, viděl Aristotelés předevím u Speusippa. Za ním ovem stojí Platónovo učení o číslech a jednotě, jak to vidíme z Met. A, 6 (jednotka a neurčitá dvojice), z Filéba a z Porfyriova svědectví, který měl před sebou originální aristotelské poznámky z přednáky O dobru. "e by struktura bytí měla být strukturou čísel, to je pro Aristotela kritický bod, v něm Platón zůstal a příli pythagorejcem." Aristotelés přesto musel klást metafyzickou otázku Dobra a "toho Nejlepího". Přitom mu jde o jednotný řád pohybů univerza, o primát fyziky nad matematikou - proto vyčítal Akademii, e tam filosofii proměnili v matematiku. To První pro Aristotela nemůe být nic matematického, jednička, nýbr musí to být hybatel (ὡς τὸ κινοῦν ποιεῖ). Toto První je pak skutečně τὸ ἄριστον πάντων. |