Platónova nauka o idejích
1. Úvod
|
|
Osnova:
|
Ideje a předsókratikovéVe Faidónu ve známé pasáži o Sókratovu mladickém přírodovědném bádání a hledání příčin vzniku a zániku (96a-105b) se objevuje vysvětlení, jak se (ať už Platón nebo Sókratés) dostal k idejím. Vysvětlení zní: Ideje jsou lepším nástrojem pro určení příčin vzniku a zániku věcí. Zdůvodnění je následující.
Jelikož však takový výklad nemohl Sókratés u nikoho nalézt (dočká se jej až od postavy Tímaia ve stejnojmenném dialogu), užil "druhého způsobu plavby (ὁ δεύτερος πλοῦς 99c9-d1) k hledání příčiny." Rozhodl se totiž "utéci k myšlenkám" (καταφύγειν εἰς τοὺς λόγους - 99e5) a věci zkoumat na nich. "Myšlenkou" se rozumí předpoklad, hypotéza (ὑπόθεσις), tj. tvrzení, jež se zdá být věrohodné. Další zkoumání pak tuto hypotézu používá k řešení položených problémů. Hypotéza ve Faidónu zní: "… jest jakési krásno samo o sobě a tak i dobro, velikost a všechno ostatní …" (εἶναι τι καλὸν αὐτὸ καθ' αὑτὸ καὶ ἀγαθὸν καὶ μέγα καὶ τἆλλα πάντα - 100b5-7). Pokud přijmeme tento předpoklad, Sókratés nalezne příčinu věcí (a jejich vzniku - o což běží od začátku této úvahy) a s její pomocí ukáže, že duše je nesmrtelná (o což běží od počátku Faidóna). Příčinou je účast (příčinou vzniku nabytí účasti) na příslušné ideji. Např. jakákoliv věc, kterou označíme za krásnou, je krásná jen proto, že "má účast v onom krásnu" (μετέχει ἐκείνου τοῦ καλοῦ - 100c5-6) a "všecky krásné věci jsou krásné krásnem" (τῷ καλῷ πάντα τὰ καλὰ καλά - 100d7-8). Podobně všechno velké nebo větší není takové "ničím jiným než velikostí" (101a2-3) a příčinou vzniku dvou je jedině "nabytí účasti ve dvojce" (ἡ τῆς δυάδος μετάσχεσις - 101c5).
Jestliže si položíme otázku, jaký smysl má tato pasáž, nabízí se taková odpověď: Platón (Sókratovými ústy) ukazuje úplně jinou cestu hledání příčin, než bylo obvyklé ve starší filosofii. Ta se snažila především říct, z čeho věci jsou nebo vznikají.
Na související problém, působením čeho takto věci vznikají, odpovídají pouze někteří z uvedených myslitelů.
Avšak žádný z těchto myslitelů nedokáže udat příčinu toho, proč z téhož materiálního základu vznikne jednou stůl a podruhé lavice a proč se ze stejných staveních látek (maso, kosti, krev…) skládá člověk i kráva. A proč vůbec při všem tom zdá se živelném a neřízeném vznikání a dění se objevují stále tytéž druhy (např. dvojice) a ne vždy něco jiného? Proč lze v nespočetnosti věcí rozeznat podobnosti (různé věci jsou krásné, různé činy spravedlivé, různé děje jsou ohněm)? Proč vůbec určitá věc je tím, čím je? Jen částečně na tyto otázky odpovídali pýthagorejci (proto Aristotelés v Metafyzice A, 6 nachází mezi Platónem a pýthagorejci velké podobnosti). Jejich odpověď zněla kupříkladu - spravedlnost je 4 jakožto oplácení stejného stejným (2x2). Tedy určitá věc je určité číslo. Ovšem serióznějším způsobem si otázku "co to je" položil až Sókratés (u ctností) a Platón (u všech věcí ve smyslově vnímatelném světě). Platónovou odpovědí je - určitá věc je tím, na čem nabyla účasti. "Univerzem", na němž věci tohoto světa mohou nabývat účast, jsou ideje. Totéž dřevo se jednou stane stolem a jindy lavicí, protože vždy nabude účasti v příslušné ideji. Sókratés a Stračena mají stejné látkové složení, ale on má účast na ideji člověka, a proto je člověkem, ona účast na ideji krávy, a proto je (ve filosofickém smyslu) krávou. Jelikož existují ideje přirozených druhů, vznikají nabytím účasti na nich stále druhově stejní jedince a ne např. Mínotauři. Květina, žena i socha mohou mít i při své materiální odlišnosti stejný přívlastek "krásný", neboť nabudou účast na téže ideji krásna. Tak Platónovy ideje podávají vysvětlení toho, proč věci jsou tím, čím jsou, a proč mají vlastnosti, které mají. (K otázce, jakým způsobem představují ideje příčinu smyslových věcí, se vrátíme v tématu "Účast".) Ideje mají své místo i v "první plavbě" - ve vysvětlení skutečnosti z hlediska Dobra v Tímaiovi. K tomu se vrátíme, až se bude hovořit o Dobru. Kromě toho se jedná o první výklad skutečnosti v dějinách filosofie, který za základ považuje nemateriální jsoucna. Můžeme se přít, zda výhody nemateriálního základu (u Platóna jsou důležité totožnost, jednoduchost, neměnnost, věčnost) převažují nad nevýhodami (problém dokazatelnosti, problém příčinného působení nemateriálního základu na materiální svět), ovšem bez ohledu na to ukazují dějiny filosofie, že zavedení tohoto výkladu bylo velmi inspirativní. Ideje z Aristotelova pohleduŘekne-li se "zkoumání příčin", musí nám na mysli vytanout mistr v tomto oboru - Aristotelés. Jak tedy hodnotí on ideje jakožto příčiny? Hodnocení najdeme v Met. A, 6 a je to hodnocení poměrně strohé: "... je zřejmo, že [Platón] užívá pouze dvou příčin, příčiny, jež se týká otázky co jest, a příčiny z hlediska látky..." (τῇ τοῦ τί ἐστι [αἰτίᾳ] καὶ τῇ κατὰ τὴν ὕλην [αἰτίᾳ] - 988a9-10) Ideje považuje za tu první příčinu, tj. příčinu formální vzhledem ke smyslovým věcem; látkou je neurčitá dvojice velkého a malého. Aristotelova zpráva ovšem tvrdí, že ideje pro Platóna nebyly tou poslední, nejzazší příčinou, jelikož samy byly zapříčiněny - jejich příčinou mělo být jedno a ona neurčitá dvojice.
Problematika idejí zasahuje i do dalších oblastí (estetika – idea krásy [HMa.]; teorie umění – nápodoba nápodoby [R. X]; teorie jazyka [Crat.]).
Platón používá ἰδέα synonymně s εἶδος. Pro novoplatóniky ἰδέα označuje
spíše to, co je odloučené, zatímco εἶδος může být odloučené i neodloučené od smyslových věcí.
Chronologie:
První zmínky o idejích: Podle Thesleffa (Studies in Platonic Chronology, 1982) patří HMa. až někam do 60. let, Crat. do 70 let 4. st. př. Podle Ledgera je HMa. v 90., Crat. stejně jako u Thesleffa. První uvedení termínů εἶδος, ἰδέα, τὸ ἕκαστον αὐτό a nejranější indikace paradigmatismu: Euthr. 6d-e, HMa. 287d-e (krásno - τὸ καλόν + 289c), 289d - εἶδος. Problém Platón x Sókratés...
Sókratés hledal obecné - to, co je totožné v mnoha jednotlivých případech, např. statečnost či zbožnost. Zajímala jej však pouze "esenciální" rovina obecného - jaký je význam slova "spravedlnost", co to obnáší? Platón si pak v téže souvislosti položil i "existenciální" otázku zasahující do ontologické roviny - jakým způsobem to obecné existuje? Použití termínů ἰδέα a εἶδος
a vztah k pojetí idejí ve středních dialozích:
Nic takového nelze říct o obecném pojmu jako logické abstrakci. "... zdatnosti a etické pojmy jsou, právě v obecnosti své identické bytnosti jsoucny, která zakládají takovost toho, co je podle nich pojmenováno." To také znamená tvrzení z Phd., že skrze krásno jsou krásné věci krásné (τῷ καλῷ τὰ καλὰ καλά 100d-e). Obecno už tady tvoří jednost, identitu oproti rozmanitosti, mnohoznačnosti a protiřečivosti pojmenování, mínění, jednotlivých případů. V logických určeních jsou implikována ontologická. Nelze tedy v Platónových raných dialozích oddělit obecný pojem a jsoucna pro sebe, jak to tvrdil Aristotelés (Gundert, První stopy nauky o idejích). S tím lze souhlasit přinejmenším z toho důvodu, že jak v tom HMa. tak i v Crat. je krásno a dobro a všechno ostatní označováno jako jsoucno, τὸ ὄν. V Euthr. to není, tam se hovoří o εἶδος zbožnosti jako o vzoru, který slouží při rozhodování o tom, co je zbožné a co není. |