![]() |
![]() |
||
![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
Proběhlé akceŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára: Konstruktivismus v e-learningové vysokoškolské výuce? Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica, U 12. Brno: Masarykova univerzita, 2007 Ukázka textu Seminář je určen doktorským studentům pedagogiky a příbuzných disciplín a bude se skládat ze dvou částí, tří přednášek a tří dílen. Přednášky
Klára Šeďová: Proč rodiče zapínají dětem televizi?Příspěvek shrnuje výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na otázku, jakým způsobem je v rodinách předškolních dětí socializováno dětské televizní diváctví. Za použití postupů zakotvené teorie identifikuje, které faktory rozhodují o tom, kolik času děti stráví u televize a jakým způsobem ji budou sledovat. Klíčová role je připisována rodičům, neboť právě oni - ať už uvědomovaně či neuvědomovaně - učí své děti dívat se na televizi. Karel Červenka: Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení Příspěvek je založen na výzkumu procesů a praktik sociální konstrukce reality (a identity) tzv. problémové mládeže. Příspěvek má dvě části. První z nich věnuji samotným závěrům tohoto výzkumu (viz též článek v Biografu). Ve druhé části půjdu cestou reflexe některých metodologických aspektů nejen průběhu výzkumu samotného, nýbrž i výzkumného tématu. Jako východisko k uchopení problému posloužila perspektiva labeling approach (etiketizační teorie; Becker, Lemert, Goffman) a tradice symbolického interakcionismu vůbec. Mezi klíčovými koncepty, které jsem použil k uchopení tématu, byla definice situace a sekundární deviace. Příkladem jejich aplikace může být téma vztahu mezi deviantním významem identity jedince, tj. vnějším způsobem identifikace (vnější identita; kategorizace), jeho vnitřní identifikací (self-identity), a jedincovým budoucím jednáním. Rozdíl mezi primární a sekundární deviací (viz Lemert) výslovně upozorňuje na mechanismy, kdy má deviantní definice potenciál stát se reálnou ve svých důsledcích (viz Thomasův teorém). Krajním (a v tomto smyslu ideálním) příkladem může být mladý "problémový" člověk, který je svou (míněno "okolím přisouzenou") "problémovostí" směrován do role "problémového" jedince. V příspěvku však ukáži i to, že tento příklad reprezentuje právě jeden z ideálních typů možných důsledků procesu labelingu, označování. Realita není černá nebo bílá, ale spíše šedá. Metaforicky řečeno, jsou to právě kvalitativní metody, které nám mohou pomoci vidět různé barvy, jichž realita viděná z různých perspektiv nabývá. Martin Sedláček: Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie Tématem přednášky je řízení školy, přesněji to, jak jsou procesy řízení a vedení nahlíženy a prožívány jejich hlavním aktérem, ředitelem školy. Text vychází z kvalitativního výzkumu, ve kterém jsem hledal odpověď zejména na otázky: jaký je život ředitele české základní školy, jakým způsobem - stylem - ji řídí, jak se vypořádává s problémy, které jeho práci provázejí. Druhou rovinou přednášky bude přiblížení použitého designu případové studie. Zaměřím se jak na obecná specifika a pravidla tohoto kvalitativního přístupu, tak na ve výzkumu uplatněný postup a analýzu získaných dat. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() DílnyPetr Novotný: Jak sesbírat data?Dílna je zaměřena na kvalitativní metody získávání dat. Na příkladech budou ukázány obvyklé chyby a jak se jim vyhnout. Roman Švaříček: Jak napsat analytický příběh? Dílna je věnována důležitému mezikroku mezi kódováním a psaním výzkumné zprávy. Účastníci budou seznámeni s tím, jak vytvářet základní příběhy, které budou páteří budoucí zprávy. ![]()
Publikace je určena především bakalářským, magisterským a doktorským studentům na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty MU jako studijní opora. Kapitoly tvořící text knihy jsou zaměřeny na kvalitativní přístup ke zkoumání reality v pedagogických vědách. Kvalitativní přístup definujeme jako proces zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založený na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu. Záměrem výzkumníka provádějícího kvalitativní výzkum je za pomocí celé řady postupů a metod rozkrýt a reprezentovat to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu.
První polovina publikace se věnuje metodologii kvalitativního přístupu, zatímco druhá je složena z realizovaných kvalitativních výzkumů v pedagogických vědách.
![]()
Společně s Katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity vydán sborník příspěvků z konference ČAPV konané 12. - 14. 9. 2007. ![]()
Společně s Katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity vydán sborník příspěvků z konference ČAPV konané 12. - 14. 9. 2007. Ke stažení: Hodnotící zpráva Pořadatelé soutěže: Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU a Katedra pedagogiky Filozofické fakulty UK V rámci soutěže byly oceněny tyto tři práce zabývající se kvalitativním přístupem v pedagogice: Ergens, Tomáš. Dominance učitele a způsob jejího vyjadřování (1. místo v kategorii studentů bakalářských programů). Bárta, Ondřej. Zjišťování potřeb komunitního vzdělávání pomocí kvalitativní metody focus group (2. místo v kategorii studentů bakalářských programů). Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele (1. místo v kategorii studentů doktorských programů). Více o soutěži: zde ![]()
Na konferenci zaměřené na projekty podporované Evropským sociálním fondem byl představen projekt a zejména některé jeho klíčové aktivity,
jako jsou kurzy. Konference se konala 20. - 21. 6. 2007 v Olomouci. Ke stažení: Prezentace kurzu Ke stažení: Fotografie prezentovaného posteru Citace: Švaříček, R. Rozvíjející se kvalitativní přístupy ke zkoumání edukační reality. AULA, 14, 2006, č. 4, s. 22-30. ISSN 1210-6658. Cíl kurzu: Cílem bylo nejen poskytnout teoretické znalosti o kvalitativním výzkumu, ale každého účastníka zároveň vyškolit v práci na výzkumu, který používá interpretační rámec kvalitativní metodologie. Každý účastník si tak nejprve projde několika týdny teoretického zaměření, posléze bude následovat práce na cvičném výzkumném projektu. Účastníci kurzu provedou cvičný výzkum na jimi vybrané téma, od návrhu, přes sběr dat, až po napsání výzkumné zprávy. Kurz povede několik odborníků zkušených v kvalitativní metodologii, kteří budou komunikovat s účastníky kurzu, zadávat a opravovat jednotlivá cvičení, pomáhat při analýze dat a psaní závěrečné zprávy. Po absolvování kurzu dostanou účastníci certifikát, který jim bude předán na společném setkání. Kurz byl primárně určen pro doktorské studenty Masarykovy univerzity. Dále byl určen pro magisterské studenty Masarykovy univerzity. Kurz byl kreditován ekvivalentním počtem kreditů jako jiné kurzy doktorského studia na doporučení oborové rady oboru Pedagogika na ÚPV FF MU. Ke stažení: Závěrečné práce absolventů kurzu ( ![]() Na konferenci byl prezentován příspěvek Jak se vyznat v babylónské krajině? Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. Příspěvek pojednává o kvalitě kvalitativního výzkumu a o aplikace techniky audit kolegů (peer auditing). Cílem bylo vyzkoušet si, jak konkrétně vypadá tato hojně citovaná (ale takřka nepoužívaná) technika v metodologické literatuře při praktickém použití. Závěrem je nutno říci, že technika audit kolegů vede spíše k novým tématům, než k potvrzení platnosti závěrů. Již dva kódující se shodnou jen na zcela prvoplánově zjevných věcech a to ne vždy. Techniku kódování a hledání schody bychom proto jako nástroj posílení kvality výzkumu nedoporučili. Ke stažení: Program a další informace o konferenci ( ![]() Na konferenci byl prezentován systém spolupráce s neziskovými organizacemi a způsob výuky kvalitativního výzkumu v terciární sféře. Dále byly prezentovány dva příspěvky, které byly otištěny ve sborníku konference: REDLICHOVÁ, Jitka. "Student Voice" in Czech Schools in the Context of Accountability and Autonomy. In International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts. Vyd. 2006. Ljubljana : Šola za ravnatelje, 2007. ISBN 109616637037, s. 60-60. 3.1.2007, Portorož. a ŠVAŘÍČEK, Roman. Expert teacher as a proficient and a moral authority. In International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts. Vyd. 2006. Ljubljana: Šola za ravnatelje, 2007. ISBN 109616637037, s. 25-25. 3.1.2007, Portorož. Termín konání: 12. prosince 2006 Doktorský seminář navazoval na studentskou vědeckou konferenci s názvem Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. Cílem konference bylo seznámit akademickou obec i širší odbornou veřejnost s tématy a průběžnými výsledky disertačních prací. Výstupem z konference bude tištěný sborník příspěvků. Doktorský seminář se skládál ze čtyř přednášek, které byly zaměřeny na praktickou stránku kvalitativního výzkumu v edukačních vědách. Seminář byl určen doktorským studentům pedagogiky a příbuzných disciplín. V přednáškovém bloku v rámci semináře pro doktorské studenty vystoupili: ![]() ![]() ![]() Ke stažení: Seznam příspěvků ( ![]() Na konferenci jsme prezentovali studentský výzkum v nevládních organizacích, který probíhá pod patronací Ústavu pedagogických věd MU a je jednou z klíčových aktivit projektu. Ke stažení: Prezentovaný příspěvek ( ![]()
Způsob konání: Semínář probíhal v rámci 14. konference ČAPV, která se uskutečnila v Plzni 5. - 7. září 2006 |
![]() |
|||||||||
![]() |
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY | ![]() |