Publikace článku Konstruktivismus v e-learningové vysokoškolské výuce?
V článku jsme se ohlédli za prvním během e-learningového kurzu metodologie kvalitativního výzkumu, který byl na půdě našeho pracoviště poprvé otevřen na podzim minulého roku. V článku je nejprve popsán způsob výuky v konstruktivisticky pojatém e-learningovém kurzu a dále jsou představeny tři studentské práce, které vznikly jako výstupy z tohoto kurzu. Článek vyšel ve sborníku Ústavu pedagogických věd v zimě 2007.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára: Konstruktivismus v e-learningové vysokoškolské výuce?
Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia paedagogica, U 12. Brno: Masarykova univerzita, 2007
Ukázka textu
Doktorský seminář "Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách"
Termín konání: Seminář bude probíhat v rámci 15. konference ČAPV, která se uskuteční v Českých Budějovicích ve dnech 12.9. až 14. 9. 2007.
Seminář je určen doktorským studentům pedagogiky a příbuzných disciplín a bude se skládat ze dvou částí, tří přednášek a tří dílen.
Přednášky
Klára Šeďová:
Proč rodiče zapínají dětem televizi?
Příspěvek shrnuje výsledky kvalitativního šetření zaměřeného na otázku, jakým způsobem je v rodinách předškolních dětí
socializováno dětské televizní diváctví. Za použití postupů zakotvené teorie identifikuje, které faktory rozhodují o tom,
kolik času děti stráví u televize a jakým způsobem ji budou sledovat. Klíčová role je připisována rodičům, neboť právě oni -
ať už uvědomovaně či neuvědomovaně - učí své děti dívat se na televizi.
Karel Červenka:
Sociálně konstruovaná identita mládeže z "preventivně výchovného" zařízení
Příspěvek je založen na výzkumu procesů a praktik sociální konstrukce reality (a identity) tzv. problémové mládeže.
Příspěvek má dvě části. První z nich věnuji samotným závěrům tohoto výzkumu (viz též článek
v Biografu).
Ve druhé části půjdu cestou reflexe některých metodologických aspektů nejen průběhu výzkumu samotného, nýbrž i výzkumného tématu.
Jako východisko k uchopení problému posloužila perspektiva labeling approach (etiketizační teorie; Becker, Lemert, Goffman) a
tradice symbolického interakcionismu vůbec. Mezi klíčovými koncepty, které jsem použil k uchopení tématu, byla definice situace a
sekundární deviace. Příkladem jejich aplikace může být téma vztahu mezi deviantním významem identity jedince,
tj. vnějším způsobem identifikace (vnější identita; kategorizace), jeho vnitřní identifikací (self-identity), a jedincovým budoucím
jednáním. Rozdíl mezi primární a sekundární deviací (viz Lemert) výslovně upozorňuje na mechanismy, kdy má deviantní definice potenciál
stát se reálnou ve svých důsledcích (viz Thomasův teorém). Krajním (a v tomto smyslu ideálním) příkladem může být mladý "problémový" člověk,
který je svou (míněno "okolím přisouzenou") "problémovostí" směrován do role "problémového" jedince. V příspěvku však ukáži i to, že tento příklad reprezentuje právě jeden z ideálních typů možných důsledků procesu labelingu, označování. Realita není černá nebo bílá, ale spíše šedá. Metaforicky řečeno, jsou to právě kvalitativní metody, které nám mohou pomoci vidět různé barvy, jichž realita viděná z různých perspektiv nabývá.
Martin Sedláček:
Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie
Tématem přednášky je řízení školy, přesněji to, jak jsou procesy řízení a vedení nahlíženy a prožívány jejich hlavním aktérem, ředitelem školy. Text vychází z kvalitativního výzkumu, ve kterém jsem hledal odpověď zejména na otázky: jaký je život ředitele české základní školy, jakým způsobem - stylem - ji řídí, jak se vypořádává s problémy, které jeho práci provázejí.
Druhou rovinou přednášky bude přiblížení použitého designu případové studie. Zaměřím se jak na obecná specifika a pravidla tohoto kvalitativního přístupu, tak na ve výzkumu uplatněný postup a analýzu získaných dat.
Dílny
Petr Novotný:
Jak sesbírat data?
Dílna je zaměřena na kvalitativní metody získávání dat. Na příkladech budou ukázány obvyklé chyby a jak se jim vyhnout.
Roman Švaříček:
Jak napsat analytický příběh?
Dílna je věnována důležitému mezikroku mezi kódováním a psaním výzkumné zprávy. Účastníci budou seznámeni s tím, jak vytvářet základní příběhy, které budou páteří budoucí zprávy.
Skripta kvalitativního výzkumu
V září 2007 vychází skripta zaměřená na kvalitativní výzkum v edukačních vědách.
Publikace je určena především bakalářským, magisterským a doktorským studentům na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty MU jako studijní opora. Kapitoly tvořící text knihy jsou zaměřeny na kvalitativní přístup ke zkoumání reality v pedagogických vědách. Kvalitativní přístup definujeme jako proces zkoumání jevů a problémů v autentickém prostředí s cílem získat komplexní obraz těchto jevů založený na hlubokých datech a specifickém vztahu mezi badatelem a účastníkem výzkumu. Záměrem výzkumníka provádějícího kvalitativní výzkum je za pomocí celé řady postupů a metod rozkrýt a reprezentovat to, jak lidé chápou, prožívají a vytvářejí sociální realitu.
První polovina publikace se věnuje metodologii kvalitativního přístupu, zatímco druhá je složena z realizovaných kvalitativních výzkumů v pedagogických vědách.
Sborník anotací příspěvků z konference ČAPV 2007
Společně s Katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity vydán sborník příspěvků z konference ČAPV konané 12. - 14. 9. 2007.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků XV. konference České asociace pedagogického výzkumu [sborník anotací]. České Budějovice: KPP PdF JČU, 2007. 134 s. Sborník anotací. ISBN 978-80-7040-987-9
Sborník plných příspěvků z konference ČAPV 2007
Společně s Katedrou pedagogiky a psychologie Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity vydán sborník příspěvků z konference ČAPV konané 12. - 14. 9. 2007.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Sborník příspěvků XV. konference České asociace pedagogického výzkumu [CD-ROM]. České Budějovice: KPP PdF JČU, 2007. 134 s. Sborník anotací. ISBN 978-80-7040-987-9
Hodnotící zpráva projektu
V rámci monitoringu výsledků a výstupů projektu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách byla vypracována hodnotící zpráva projektu. Zprávu vypracovala doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D., Katedra společenských věd, Fakulta sportovních studií MU.
Ke stažení:
Hodnotící zpráva
Prezentace projektu na Soutěži studentských prací G. A. Lindnera, která proběhla 31. května 2007.
Soutěž je určena studentům oboru pedagogika a sociální pedagogika a poradenství filozofických fakult Masarykovy a Karlovy univerzity v prezenčním i kombinovaném studiu. Hodnoceny budou původní studentské vědecké práce, teoretické i empirické povahy na volné téma, které spadá do široce vymezeného pole zájmu pedagogiky. Práce mohou, ale nemusejí vycházet z jich existujících nebo vznikajících diplomových či disertačních prací. Studenti pedagogiky a sociální pedagogiky a poradenství na brněnské a pražské Filozofické fakultě dostanou příležitost vzájemně se poznat a porovnat vlastní studentské práce.
Pořadatelé soutěže: Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MU a Katedra pedagogiky Filozofické fakulty UK
V rámci soutěže byly oceněny tyto tři práce zabývající se kvalitativním přístupem v pedagogice:
Ergens, Tomáš. Dominance učitele a způsob jejího vyjadřování (1. místo v kategorii studentů bakalářských programů).
Bárta, Ondřej. Zjišťování potřeb komunitního vzdělávání pomocí kvalitativní metody focus group (2. místo v kategorii studentů bakalářských programů).
Švaříček, Roman. Zkoumání konstrukce identity učitele (1. místo v kategorii studentů doktorských programů).
Více o soutěži:
zde
Prezentace projektu na konferenci Vysoké školy a Evropský sociální fond
Na konferenci zaměřené na projekty podporované Evropským sociálním fondem byl představen projekt a zejména některé jeho klíčové aktivity,
jako jsou kurzy. Konference se konala 20. - 21. 6. 2007 v Olomouci.
Ke stažení: Program konference
Prezentace e-learningového kurzu Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách
V rámci konference
SCO 2007 v přehlídce kurzů dne 30.-31. ledna 2007. Ve sborníku ke konferenci bude uvěřejněn příspěvek o konstruktivistické výuce prostřednictvím Moodle/ELF.
Ke stažení:
Prezentace kurzu
Prezentace projektu na konferenci Trendy v přípravě pedagogických pracovníků
Na konferenci konané dne 28. - 29. března 2007 v Brně byl představen poster s názvem Jak vyučovat kvalitativní výzkum? Možné přístupy k výuce kvalitativní metodologie. Připraven je stejnojmenný článek, který bude publikován ve sborníku z konference.
Ke stažení:
Fotografie prezentovaného posteru
Prezentace projektu v časopise AULA
Článek se zabývá cíly a dosavadními výsledky projektu, který je zaměřen na pedagogické vědy a empirické zkoumání za pomocí kvalitativního výzkumu. Nejprve je charakterizován celý projekt a poté je hlavní pozornost věnována čtyřem výzkumným záměrům, které jsou realizovány v rámci projektu.
Citace: Švaříček, R. Rozvíjející se kvalitativní přístupy ke zkoumání edukační reality.
AULA, 14, 2006, č. 4, s. 22-30. ISSN 1210-6658.
E-learningový kurz Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách
Kurz probíhal v e-learningovém prostředí ELF, které je zaměřeno na e-learningovou výuku a je spravováno Filozofickou fakultou MU. Kurz byl poskytován zdarma všem účastníkům.
Cíl kurzu: Cílem bylo nejen poskytnout teoretické znalosti o kvalitativním výzkumu, ale každého účastníka zároveň vyškolit v práci na výzkumu, který používá interpretační rámec kvalitativní metodologie. Každý účastník si tak nejprve projde několika týdny teoretického zaměření, posléze bude následovat práce na cvičném výzkumném projektu. Účastníci kurzu provedou cvičný výzkum na jimi vybrané téma, od návrhu, přes sběr dat, až po napsání výzkumné zprávy. Kurz povede několik odborníků zkušených v kvalitativní metodologii, kteří budou komunikovat s účastníky kurzu, zadávat a opravovat jednotlivá cvičení, pomáhat při analýze dat a psaní závěrečné zprávy. Po absolvování kurzu dostanou účastníci certifikát, který jim bude předán na společném setkání.
Kurz byl primárně určen pro doktorské studenty Masarykovy univerzity. Dále byl určen pro magisterské studenty Masarykovy univerzity. Kurz byl kreditován ekvivalentním počtem kreditů jako jiné kurzy doktorského studia na doporučení oborové rady oboru Pedagogika na ÚPV FF MU.
Ke stažení:
Závěrečné práce absolventů kurzu (
pdf, vel. 233 KB)
Prezentace projektu na konferenci: Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku
Konference se uskutečnila ve dnech 15. - 16. 1. 2007.
Na konferenci byl prezentován příspěvek
Jak se vyznat v babylónské krajině? Kritéria kvality kvalitativního výzkumu. Příspěvek pojednává o kvalitě kvalitativního výzkumu a o aplikace techniky audit kolegů (peer auditing).
Cílem bylo vyzkoušet si, jak konkrétně vypadá tato hojně citovaná (ale takřka nepoužívaná) technika v metodologické literatuře při praktickém použití.
Závěrem je nutno říci, že technika audit kolegů vede spíše k novým tématům, než k potvrzení platnosti závěrů. Již dva kódující se shodnou jen na zcela prvoplánově zjevných věcech a to ne vždy.
Techniku kódování a hledání schody bychom proto jako nástroj posílení kvality výzkumu nedoporučili.
Ke stažení:
Program a další informace o konferenci (
pdf, vel. 233 KB)
Prezentace projektu na konferenci ISCEI 2007
Konferenci pořádala slovinská univerzita v Portoroži ve dnech 3. - 6. ledna 2007.
Na konferenci byl prezentován systém spolupráce s neziskovými organizacemi a způsob výuky kvalitativního výzkumu v terciární sféře. Dále byly prezentovány dva příspěvky, které byly otištěny ve sborníku konference: REDLICHOVÁ, Jitka.
"Student Voice" in Czech Schools in the Context of Accountability and Autonomy. In International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts. Vyd. 2006. Ljubljana : Šola za ravnatelje, 2007. ISBN 109616637037, s. 60-60. 3.1.2007, Portorož. a ŠVAŘÍČEK, Roman. Expert teacher as a proficient and a moral authority. In International Congress for School Effectiveness and Improvement. Book of Abstracts. Vyd. 2006. Ljubljana: Šola za ravnatelje, 2007. ISBN 109616637037, s. 25-25. 3.1.2007, Portorož.
Doktorský seminář při studentské vědecké konferenci
Způsob konání: Semínář probíhal v rámci doktorské konference pořádané UP Olomouc
Termín konání: 12. prosince 2006
Doktorský seminář navazoval na studentskou vědeckou konferenci s názvem Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. Cílem konference bylo seznámit akademickou obec i širší odbornou veřejnost s tématy a průběžnými výsledky disertačních prací. Výstupem z konference bude tištěný sborník příspěvků. Doktorský seminář se skládál ze čtyř přednášek, které byly zaměřeny na praktickou stránku kvalitativního výzkumu v edukačních vědách. Seminář byl určen doktorským studentům pedagogiky a příbuzných disciplín.
V přednáškovém bloku v rámci semináře pro doktorské studenty vystoupili:
Mgr. Roman Švařiček: Možnosti a meze kvalitativního výzkumu
Mgr. Petr Novotný, Ph.D.: Od nápadu k výzkumné zprávě: jak navrhnout a realizovat výzkumný projekt
Mgr. Klára Šeďová, Ph.D: Rozbít a slepit: kódovací techniky v kvalitativním výzkumu
Mgr. Martin Sedláček: Jak používat počítačový program ATLAS.ti při analýze kvalitativních dat
Sborník plných příspěvků z konference ČAPV
Společně s Katedrou pedagogiky Fakulty pedagogické ZČU v Plzni jsme vydali sborník plných příspěvků z konfernce ČAPV konané 5. - 7. 9. 2006
.
Ke stažení: Seznam příspěvků ( pdf, vel. 233 KB)
Prezentace projektu se zaměřením na studentský výzkum v neziskových organizacích na konferenci Pedagogická evaluace 2006
Termín konání: Konference byla pořádána Pedagogickou fakultou Ostravské univerzity v Ostravě a proběhla dne 21. a 22. 9. 2006 v Malenovicích.
Na konferenci jsme prezentovali studentský výzkum v nevládních organizacích, který probíhá pod patronací Ústavu pedagogických věd MU a je jednou z klíčových aktivit projektu.
Ke stažení: Prezentovaný příspěvek ( pdf, vel. 233 KB)
Doktorský seminář "Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách"
Způsob konání: Semínář probíhal v rámci 14. konference ČAPV, která se uskutečnila v Plzni 5. - 7. září 2006
Termín konání: 6. - 7. září 2006
Seminář byl určen doktorským studentům pedagogiky a příbuzných disciplín. Seminář se skládal ze dvou částí, které tvořily přednášky a dílny. Cílem přednášek bylo ukázat současný stav kvalitativního výzkumu v pedagogice a příbuzných oborech, psychologii a sociologii. Dílny (workshopy) pak byly zaměřeny přímo na postupy, techniky a metody kvalitativního výzkumu ve výchově a vzdělávání.
V přednáškovém bloku vystoupili:
PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D.: Vzdělanostní reprodukce v dělnických rodinách: zpráva o výsledcích a metodologii kvalitativního šetření
PhDr. Miloš Kučera, CSc.: Tzv. formální teorie v kvalitativním výzkumu
PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D.: Etnografický výzkum ve vězení: ženská věznice
Blok dílen byl tvořen těmito workshopy:
Mgr. Petr Novotný, Ph.D.: Od nápadu k výzkumné zprávě: jak navrhnout a realizovat výzkumný projekt
Mgr. Klára Šeďová, Ph.D: Rozbít a slepit: kódovací techniky v kvalitativním výzkumu
Mgr. Martin Sedláček: Jak používat počítačový program ATLAS.ti při analýze kvalitativních dat
Přednáška PhDr. Dany Bittnerové, CSc.,
Téma přednášky: Kvalitativní výzkum dětské hry
Termín konání: čtvrtek 20. 4. 2006 od 11:40 hodin v posluchárně D21
PhDr. Dana Bittnerové, CSc., působí na Katedře pedagogické a školní psychologie Pedagogické fakulty UK a v Centru výzkumu vývoje osobnosti a etnicity při FHS UK. Je členkou Prazské skupiny školní etnografie.
Projekt byl prezentován na výroční konferenci České asociace pedagogického výzkumu konané dne 13. a 14. září 2005 na PdF UP v Olomouci.
Informační seminář o projektu pro neziskové organizace
Termín konání: 5. prosince 2005 od 15.00 - 17.00 hodin
Místo konání: Zasedací místnost Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, Arna Nováka 1, Brno 602 00. Budova C, druhé patro
Účelem semináře bylo informovat nevládní neziskový sektor o projektu a možnostech spolupráce. V rámci semináře byla účastníkům představena podoba spolupráce, ukázky již realizovaných výzkumných prací v neziskových organizacích. V rámci semináře vystoupila také Mgr. Ivana Hurytová, ředitelka programů Vzdělávací nadace Jana Husa s krátkou řečí na téma: Přínosy spolupráce univerzitního prostředí a neziskového sektoru.
Ke stažení: Prezentace na semináři ( pdf, vel. 118 KB)
Informační seminář o projektu pro studenty ÚPV
Termín konání: 6. prosince 2005 od 12:00 - 13:00 hodin
Místo konání: Zasedací místnost FF MU
Seminář poskytl základní informace studentům o projektu a možnostech jejich zapojení. Díky setkání s neziskovými organizacemi předchozího dne byla studentům nabídnuta konkrétní témata spolupráce. Zároveň byli organizátoři projektu seznámeni s názory a požadavky studentů, kteři se zajímají o kvalitativní výzkum, či neziskové organizace.
Ke stažení: Prezentace na semináři ( pdf, vel. 118 KB)
Tisková konference
Místo konání: Zasedací místnost FF MU v Brně, Arna Nováka 1, Brno 602 00
Termín konání: 13. prosince 2005 od 10.00 - 11.00 hodin.
Fotografie z tiskové konference
Napsali o nás: Zásluhou projektu mají být ze studentů experti (Rovnost, 14.12.2005, s.3.)
Ke stažení: Článek v deníku Rovnost ( pdf, vel. 99 KB)
Tisková zpráva o projektu ze dne 13.12.2005
Ke stažení: Tisková zpráva ( pdf, vel. 135 KB)
Poslední úpravy: 04.01.2008