Digital Culture and Creative Industries

Kreativita je nejvyšší forma svobody.

Podat přihlášku

Doctoral Studies in English 2020/2021 - Autumn 2020
Termín podání přihlášky do půlnoci 30. 4. 2020

Co se naučíte

Posláním čtyřletého doktorského programu Digitální kultura a kreativní průmysly (dále DKKP) je příprava vědeckovýzkumných pracovníků pro vzdělávací a kulturní instituce, zaměřené na výzkum důsledků a příležitostí spojených s rozšířením digitálních a síťových technologií s důrazem na potenciál jejich kreativního využití v umění a v aplikační sféře tzv. kreativních průmyslů. Cílem je vychovávat špičkové odborníky v oborech umění nových médií, digitální kultura a management v kultuře se zaměřením na kreativní průmysly.

Doktorský studijní program DKKP je v rámci ostatních uměnovědných doktorských programů unikátní, neboť jako jediný synergicky propojuje diskurzy uměnovědné, společenskovědné, technické znalosti digitálních a síťových technologií a výzkum založený na experimentálním testování možností systémů (uměleckých, kulturních, technických). Jeho vznik je reakcí na poptávku po takto vyškolených expertech v aplikační sféře stejně jako v české (a slovenské) akademické sféře.

Koncepce studia je založena na propojení teoretického výzkumu a kreativní praxe (umělecké, designérské, kurátorské, produkční) pojaté jako specifický typ základního výzkumu, nezbytný pro hluboké pochopení studovaných fenoménů a jejich kritickou reflexi. Důraz je položen na spolupráci s aplikační sférou (témata disertačních prací zohledňující aktuální potřeby subjektů z aplikační sféry) a na mezinárodní rozměr studia (zahraniční studijní pobyty a stáže, prezentace vědecko-výzkumných výstupů na mezinárodních fórech, speciální přednášky zahraničních expertů aj.).

Doktorský studijní program DKKP je určen pro absolventy magisterských studijních programů realizovaných na Ústavu hudební vědy FF MU: Teorie interaktivních médií (zaměření na umění nových médií a digitální kulturu); Management v kultuře (zaměření na management, marketing kulturních institucí a kreativní průmysly z hlediska státní a evropské politiky rozvoje). Je však otevřen rovněž uchazečům z řad absolventů uměnovědných studijních programů, kteří se výzkumně zaměřují na současnou vizuální a audiovizuální kulturu, na umění nových médií a na herní studia. Dále pak absolventům mediálních studií a studií nových médií a absolventům studijních programů zaměřených na management kultury a kulturních institucí.

Praxe

Studijní program Digitální kultura a kreativní průmysly je nastaven tak, aby docházelo k vzájemnému ovlivňování akademické a aplikační sféry, a to s využitím různých nástrojů:

  • Výzkumná témata doktorandů a směřování studijního programu DKKP jsou průběžně konzultována s odborníky z praxe, kteří se podílejí na realizaci programu jako konzultanti i v pozicích členů oborové rady.
  • Stáže studentů doktorského studia v aplikační sféře a ve výzkumných institucích dle zaměření témat doktorských prací (např. v kulturních institucích, mediálních archivech, ve firmách z oblasti kreativních průmyslů, v organizačních týmech festivalů, a to doma i v zahraničí) jsou integrovány do studijního plánu jako povinný semestrální kurz s dotací 320 hodin. Cílem je usnadnění přechodu absolventů do praxe v neakademickém prostředí.
  • Doktorandi jsou zapojováni do výzkumných projektů, publikační činnosti, redakční práce a výuky, aby byli připraveni na akademickou profesní dráhu.

Uplatnění absolventů

Absolventi budou připraveni na vědecké kariéry v akademických institucích, na uplatnění v kulturních institucích, jejichž činnost zahrnuje výzkum a prezentaci umění nových médií či fenoménů digitální kultury, a ve firmách působících v oblastech kreativních průmyslů, jež disponují výzkumným zázemím.

Absolventi doktorského studijního programu DKKP mohou získané znalosti uplatnit ve výzkumných ústavech, jako vysokoškolští učitelé a pod. Jsou oprávněni vykonávat nezávislé vědecké a výzkumné činnosti v oblasti základního a aplikovaného výzkumu. V širším smyslu jsou schopni provádět jakoukoli činnost související s vědeckou prací, tj. zabývat se koncepčními otázkami, vědeckými a organizačními činnostmi a výukou.

Absolventi najdou uplatnění:

  • V akademických a dalších institucích zabývajících se vědou, výzkumem, vývojem a inovacemi;
  • V galeriích, jako kurátoři výstav a autoři výstavních koncepcí;
  • V muzeích a archivech umění nových médií, jako experti na umění nových médií a možnosti jeho archivace a zprostředkování;
  • Jako dramaturgové a ředitelé festivalů umění nových médií;
  • V oblasti kreativních průmyslů: zejména v oboru herní design a marketing;
  • Ve státních institucích definujících politiku rozvoje kreativních průmyslů a inovací podpořených užíváním digitálních technologií.

Termíny

1. 1. – 30. 4. 2020

Termín pro podání přihlášek

Podat přihlášku

Školitelé

Součástí přihlášky je jméno předpokládaného školitele. Školitele si vyhledejte podle profilového zaměření ze seznamu školitelů a konzultujte s ním jeho potenciální školitelství a návrh projektu.

Studijní program nemá evidovány žádné školitele.

Informace o studiu

Zajišťuje Filozofická fakulta
Typ studia doktorský
Forma prezenční ano
kombinovaná ano
Možnosti studia jednooborově ano
jednooborově se specializací ne
v kombinaci s jiným programem ne
Doba studia 4 roky
Vyučovací jazyk angličtina
Studium v cizích jazycích je zpoplatněné
Oborová rada a oborové komise

Váháte?
Máte otázku?

Nechte si poradit v diskusním fóru Masarykovy univerzity

Diskusní fórum MUNI


Nebo nám pošlete e-mail na