Povaha profesního vidění u studentů učitelství: pilotní studie

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

MINAŘÍKOVÁ Eva

Rok publikování 2012
Druh Článek ve sborníku
Konference Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu.
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://capv2012.pedf.cuni.cz/wp-content/uploads/2013/03/Sbornik.pdf
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova profession; professional vision; video sequences
Popis I přes mnohé debaty je v současné době považováno učitelství za profesi a učitel za profesionála. Jako jeden ze znaků profese představil Goodwin (1994) profesní vidění – soubor diskursivních praktik, skrze které profesionálové poznávají aspekty situace důležité pro jejich profesi. Podle Sherinové (2007), která uvedla tento pojem do pedeutologického výzkumu, zahrnuje procesy selektivní pozornosti a na vědění založeného uvažování. V našem výzkumu odkazuje uvažování založené na vědění k procesům reprezentování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ a alterací výukových situací. Tato pilotní studie zkoumala uvažování založené na vědění jakožto součást profesního vidění studentů učitelství anglického jazyka a literatury. Nástrojem sběru dat byl VideoWeb, elektronické učební prostředí využívající videosekvence z reálných hodin. Studenti shlédli čtyři videosekvence, které následně písemně komentovali. V současné době probíhá jejich kvalitativní obsahová analýza. Výsledky skrze zastoupení jednotlivých dimenzí uvažování založeného na vědění poukáží na jeho povahu u studentů učitelství, a mohou tak být východiskem pro další výzkumy.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.