Příležitosti k učení jako teoretický koncept a možnosti jeho výzkumného využití

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KNECHT Petr

Rok publikování 2013
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příležitosti k učení představují teoretický koncept, ke kterému se u nás hlásí nemalé množství autorů zabývajících se výzkumem výuky. Od 60. let 20. století bylo zejména v USA podniknuto mnoho pokusů o definování a měření příležitostí k učení. Výzkumy zastřešené konceptem příležitostí k učení poměrně zdařile operacionalizují procesuální stránku výuky, například vztah mezi vyučováním a učením. Zřejmě proto se příležitosti k učení se staly centrální teoretickou kategorií mezinárodního srovnávacího výzkumu TIMSS. Bohužel není možné prohlásit, že se v prostředí české a slovenské pedagogiky s příležitostmi k učení pracuje vždy v souladu s jejich původním vymezením a teoretickým rozpracováním. Cílem teoretického příspěvku je přiblížit vývoj příležitostí k učení jako teoretické kategorie a nastínit možnosti jejího poměrně širokého využití při zkoumání procesů vyučování a učení. Koncept příležitostí k učení se v kontextu aktuálního vývoje ukazuje jako nosný zejména pro zkoumání kvality výuky napříč obory školního vzdělávání. Vznik studie byl podpořen z projektu GAČR GPP407/12/P059 Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.