Příležitosti k učení jako teoretický koncept a možnosti jeho výzkumného využití

Investor logo

Warning

This publication doesn't include Faculty of Arts. It includes Faculty of Education. Official publication website can be found on muni.cz.
Title in English Opportunities to learn (OTL) as a theoretical concept and its research applications
Authors

KNECHT Petr

Year of publication 2013
Type Conference abstract
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Příležitosti k učení představují teoretický koncept, ke kterému se u nás hlásí nemalé množství autorů zabývajících se výzkumem výuky. Od 60. let 20. století bylo zejména v USA podniknuto mnoho pokusů o definování a měření příležitostí k učení. Výzkumy zastřešené konceptem příležitostí k učení poměrně zdařile operacionalizují procesuální stránku výuky, například vztah mezi vyučováním a učením. Zřejmě proto se příležitosti k učení se staly centrální teoretickou kategorií mezinárodního srovnávacího výzkumu TIMSS. Bohužel není možné prohlásit, že se v prostředí české a slovenské pedagogiky s příležitostmi k učení pracuje vždy v souladu s jejich původním vymezením a teoretickým rozpracováním. Cílem teoretického příspěvku je přiblížit vývoj příležitostí k učení jako teoretické kategorie a nastínit možnosti jejího poměrně širokého využití při zkoumání procesů vyučování a učení. Koncept příležitostí k učení se v kontextu aktuálního vývoje ukazuje jako nosný zejména pro zkoumání kvality výuky napříč obory školního vzdělávání. Vznik studie byl podpořen z projektu GAČR GPP407/12/P059 Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů v učebnicích a ve výuce.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.