Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky

Logo poskytovatele
Autoři

ŠVAŘÍČEK Roman

Rok publikování 2014
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek vychází z obsahové analýzy českých učebnic obecné pedagogiky a dalších textů publikovaných v rámci disciplíny obecná pedagogika. Cílem příspěvku je kriticky analyzovat diskurz vyprávění učebních textů a poukázat na fenomény znesnadňující pochopení dané disciplíny čtenářům. Těmito fenomény jsou simplifikace teoretických konceptů, nereflektování metodologie pedagogického výzkumu, opomenutí výsledků empirického zkoumání, nepropojování jednotlivých disciplín, umělé rozdělování výchovy a vzdělávání, odmítání normativní role pedagogiky, používání nečistého jazyka a vytváření prostoduchých definic. Jednotlivé fenomény budou v příspěvku postupně ilustrovány na příkladech. V závěru se nejenom pokusíme navrhnout možná řešení daných fenoménů, ale formulujeme také otevřenou a osobní výzvu ke spolupráci.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.