O pojmu konkretizace u Romana Ingardena, k poznámce na str. 334

Autoři

ŘEHULKOVÁ Hana

Rok publikování 2015
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Konference o obecných problémech interpretace. Na konferenci byl přednesen referát Konkretizace Romana Ingardena, k poznámce na str. 334. V teorii uměleckého literárního díla Romana Ingardena je pro fenomén interpretace postulován termín konkretizace. Ve své klíčové práci Umělecké dílo literární v poznámce na str. 334 však upozorňuje na možný problém, vyplývající z jeho přesvědčení, že „s literárním dílem můžeme esteticky obcovat a živě je postihnout pouze v podobě jedné z konkretizací.“ Oním možným problémem je skutečnost, že je-li konkretizace jedinou možnou cestou k poznání díla, nedochází de facto nikdy k poznání literárního díla samotného, ale vždy jen k poznání naší konkretizace toho díla. Ingarden se v tomto místě své teorie ocitá nebezpečně blízko paradoxnímu tvrzení, že chceme-li literární dílo identifikovat, musíme je nutně číst, číst dílo znamená je konkretizovat, přičemž žádnou konkretizaci nelze identifikovat s dílem samým. Cesta k dílu jako takovému tak není ve výsledku principiálně možná. Zodpovědět otázku, zda je Ingardenovo řešení tohoto problému dostatečné, či zda ve věci poznání literárního uměleckého díla upadá do tenat agnosticismu, bude cílem našeho příspěvku.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.