Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem

Autoři

JANČOVÁ Veronika

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Písemnictví, mas-media, audiovize
Klíčová slova amateur film; socialist cinema; professional filmmaking
Popis Předkládaná studie se zabývá poloprofesionální sférou české kinematografie a snaží se poukázat na dynamiku vztahů mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a to na příkladu tzv. podnikových filmů, které vznikaly v socialistickém Československu zejména v 50. a 60. letech. Vedle toho, že nabízí odpověď na otázku, proč se poloprofesionální mód filmové tvorby objevil právě v tomto období a co umožnilo jeho fungování a rozvoj, se text snaží problematizovat hranici mezi amatérským a profesionálním filmem, a nabourat tak stereotypní představy o povaze amatérské kinematografie. Podniková studia a (závodní) kluby filmových amatérů, kde podnikové filmy vznikaly, autorka chápe jako přechodové pásmo mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a dokládá, že amatérský film nepředstavoval vůči tomu oficiálnímu (profesionálnímu) alternativu ani z hlediska produkčních praktik, ani tvůrčích postupů. Jednalo se spíše o paralelní sféry s odlišnými kulturními a společenskými funkcemi.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.