Poloprofesionál nebo „profesionální amatér“? Filmová tvorba mezi amatérismem a profesionalismem
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
Klíčová slova | amateur film; socialist cinema; professional filmmaking |
Popis | Předkládaná studie se zabývá poloprofesionální sférou české kinematografie a snaží se poukázat na dynamiku vztahů mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a to na příkladu tzv. podnikových filmů, které vznikaly v socialistickém Československu zejména v 50. a 60. letech. Vedle toho, že nabízí odpověď na otázku, proč se poloprofesionální mód filmové tvorby objevil právě v tomto období a co umožnilo jeho fungování a rozvoj, se text snaží problematizovat hranici mezi amatérským a profesionálním filmem, a nabourat tak stereotypní představy o povaze amatérské kinematografie. Podniková studia a (závodní) kluby filmových amatérů, kde podnikové filmy vznikaly, autorka chápe jako přechodové pásmo mezi amatérskou a profesionální tvorbou, a dokládá, že amatérský film nepředstavoval vůči tomu oficiálnímu (profesionálnímu) alternativu ani z hlediska produkčních praktik, ani tvůrčích postupů. Jednalo se spíše o paralelní sféry s odlišnými kulturními a společenskými funkcemi. |
Související projekty: |