Jazykový obraz podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Z dějin literární vědy : metody a přístupy II |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Waldorf pedagogy; autumn; preschool age; linguistic picture of the world; rhytm |
Popis | Příspěvek se zabývá tematikou podzimu a Michaelského období ve waldorfských mateřských školách v Česku a Bulharsku. Jeho součástí je stručné seznámení s přístupem waldorfské pedagogiky ke vzdělávání. Cílem je prozkoumat zvolené téma prostřednictvím kognitivní lingvistiky. První část se věnuje zvoleným směrům kognitivní lingvistiky. Druhá část příspěvku je zaměřena na konkrétní jazykové projevy. Ukazuje se, že dané období prožívají podobně v Česku i Bulharsku. Postava sv. Michaela je v tomto kontextu sdílenou biblickou postavou, která inspiruje především k odvaze. Podzim je kromě obdarovávání svými plody spojován s obrazem konce života, který je dětem přibližován skrze životní cyklus rostlin. |
Související projekty: |