Potenciální dopady realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2018 |
Druh | Výzkumná zpráva |
Fakulta / Pracoviště MU | |
www | MMB KAM ŽUB |
Popis | Cílem posouzení „Potenciálních dopadů realizace Železničního uzlu Brno na finanční hospodaření města Brna“ je identifikace změn výdajů a příjmů v rozpočtu města Brna při zohlednění realizace potenciálního územního rozvoje v případě realizace ŽUB. Důležitými východisky posouzení jsou vybrané skutečnosti vyplývající z aktuální podoby studie proveditelnosti. První z nich je, že jednotlivé varianty A Řeka a B Petrov, respektive jejich podvarianty Ax a Bx nekorespondují zcela přesně z urbanistického hlediska s vítěznými návrhy architektonických soutěží realizovaných právě za účelem rozvoje předmětné lokality Jižního centra ve vazbě na obě základní variantní řešení A a B. Druhým velmi důležitým faktem je předpoklad studie proveditelnosti zahrnutí napojení ŽUB na potenciální a Ministerstvem dopravy ČR i SŽDC předpokládanou vysokorychlostní trať pouze ve variantách A, nikoliv však ve variantách B. Při zohlednění a zahrnutí tohoto napojení i ve variantách B, dochází k navýšení investičních nákladů záměru ve variantách B v rozmezí 1/3 až 2/3 z celkových investičních nákladů (v průměru navýšení o cca 35 mld. Kč), a to z 62 mld. Kč ve variantě A Řeka na 97 mld. Kč ve variantě B Petrov. Jde tedy o navýšení celkových investičních nákladů v průměru o cca 56 %. Právě toto posouzení je tedy spíše nadstavbou studie proveditelnosti než její samotnou kritikou, neboť obsahuje vyjádření k okolnostem záměru realizace ŽUB, které nejsou ve studii proveditelnosti zahrnuty. |
Související projekty: |