Paskvil, nebo umění? Nový diletantismus jako zdroj unaveného publika
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | ESPES |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | text článku v elektronické podobě |
Klíčová slova | Cy Twombly; tired audience; sign; scribble; Roland Barthes |
Popis | Mezi funkce nových médií patří vzdělávání a podpora kreativity. Konzumenti mohou snadno využít řady nástrojů, díky nimž vytvářejí nejrůznější produkty různé umělecké kvality. Díky tomu někdy nabývají mylného dojmu, že se sami – z nově nabyté pozice tvůrců – mohou stát kritiky umění, aniž by si uvědomili komplexnost tvůrčího procesu. Na příkladu amerického malíře Cy Twomblyho se pokusím ukázat, že některá na první pohled snadno kopírovatelná, a tedy zdánlivě méně umělecky hodnotná díla jsou ve skutečnosti výsledkem autorovy erudice, nadání, píle a především jasného záměru, nikoli nahodilosti. Twomblyho umělecká tvorba je spojena s otázkami znaku a znakovosti obecně, schopností dešifrovat, konfrontace apollinského a dionýského principu či dichotomie Erótu/Thanatu. Na několika vybraných dílech budu demonstrovat způsob, jakým adaptoval antické motivy. Přiblížím také několik přístupů k možné interpretaci Twomblyho děl (Barthes, Bird, Serra). |
Související projekty: |