Absolventi středního odborného vzdělávání na trhu práce – co zvyšuje jejich šanci na získání zaměstnání?
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2020 |
Druh | Vyžádané přednášky |
Citace | |
Popis | Segment středního odborného vzdělávání je typický tím, že absolventi získávají po jeho úspěšném ukončení odbornou kvalifikaci pro výkon profese a značná část z nich vstupuje přímo na trh práce. V současné době jsou kariérové cesty těchto absolventů stále méně přímočaré a předvídatelné, což způsobuje, že se mladí lidé při zvládání přechodu ze školy na trh práce potýkají s vyššími nároky a novými či neočekávanými výzvami. Absolventi jsou navíc ve většině vyspělých zemí z hlediska ohrožení nezaměstnaností rizikovou skupinou, neboť mají minimální pracovní zkušenosti a chybí jim pracovní návyky, které zaměstnavatelé požadují. Stejně jako většina životních přechodů je i přechod ze školy na trh práce ovlivněn řadou institucionálních, kulturních, sociálních a ekonomických okolností a faktorů, jako jsou struktura vzdělávacího systému, míra a struktura zaměstnanosti i nezaměstnanosti, které tvoří rámec zkušenosti jedince vstupujícího na trh práce. Hlavní otázkou, na kterou však budeme hledat odpověď, je, zdali a v jakých charakteristikách se liší zaměstnaní a nezaměstnaní absolventi středního odborného vzdělávání, a které faktory zvyšují jejich šanci na získání zaměstnaneckého statusu. Domníváme se, že na základě těchto znalostí by bylo možné žákům a studentům na středních školách poskytnout potřebnou pomoc a zdroje, které by jim umožnily úspěšně se vypořádat s přechodem ze školy na trh práce, a tím předejít jejich nezaměstnanosti. |
Související projekty: |