Metodika, aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR.

Varování

Publikace nespadá pod Filozofickou fakultu, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KAŠPAROVÁ Irena BŘEČKOVÁ Dita JANDOVÁ Radka KOMÁRKOVÁ Petra KOTŮLKOVÁ Veronika KRÁSNÁ Dagmar RISING Letty ŠLENCOVÁ BÍLSKÁ Petra VOLTR Petra

Rok publikování 2021
Druh Přehledové a vzdělávací texty
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Metodika a popis aktuální situace a perspektivy formativního hodnocení v ČR je sborníkem konference BEZ ZNÁMEK?! projektu Klíče k úspěšnému učení, který se během posledních tří let zaměřoval na osvětovou i prakticky-podpůrnou činnost šíření formativního hodnocení na základních školách v ČR. Za týmem našeho projektu stojí léta provázená z velké části koronavirovou pandemií, léta, která přinesla do chování i myšlení jednotlivců i organizací zásadní proměny. Nejinak tomu je i v pedagogice. Co, jak a proč se děti učí a jak je v jejich snaze co nejlépe a nejefektivněji podpořit a provést – to jsou významné otázky, na které se snaží odpovědět nejen připravovaná strategie 2030+, ale každý jeden učitel a ředitel, který v uplynulých letech musel převést svou výuku do režimu online, kde zaběhlé frontální přístupy ze dne na den přestaly fungovat. Požadavky na moderní technologie, specifická schopnost komunikace přes elektronická média i relativní rigidnost sylabů prohloubily rozdíly mezi žáky i mezi školami v různě sociálně, ekonomicky či kulturně situovaných lokalitách. Srozumitelná komunikace, posilující neustálá motivace, jasně formulovaná zpětná vazba a nové způsoby hodnocení se staly nutností k tomu, abychom děti u distanční výuky nejen udrželi, ale nabídli jim současně i pocit smysluplnosti jejich snahy a pocit alespoň částečného uvědomění si vlastního vývoje. Není pravděpodobný návrat do starých zašlých časů, podruhé již nevstoupíme do stejné řeky – naopak, řada z nás cítí potřebu významné změny, která vlastně již začala. Projektem Klíče k úspěšnému učení jsme k této změně chtěli přispět i my. V předkládaném souboru textů bychom se s vámi rádi podělili o zkušenosti, tipy, praktické dovednosti i inspiraci, která k nám během minulých let v souvislosti s formativním hodnocením díky projektu Klíče k úspěšnému učení doputovala. Naším největším a nejzákladnějším poznatkem je to, že účinná proměna nepřichází zvenčí, skrze nařízení inspekcí, ministerstev či ředitelů, skrze přečtené dovednosti nebo přesvědčivá fakta řečníků, ale skrze kolegiálně sdílenou a vedením následně podpořenou zkušenost, že ’to funguje’. Tato zkušenost nás vede cestou změny. Nejprve uvnitř sebe sama – že to jde i jinak, a přitom stejně dobře či lépe, později snad i otevřením cesty pro změny v systému – v naší škole, nebo i troufale – v našem celém školství. Budeme rádi, když na tuto cestu vyrazíte spolu s námi.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.