Umělecká monografie, návrat k autorovi a indole Carla Lodoliho
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek je koncipován jako uvedení do jednání konference o možnostech, jak psát biografii o umělci v současnosti. Nejprve je podán stručný přehled různých způsobu uměleckohistorického psaní o „životě a díle umělce“. Po diskusi o roli autora v 60. letech 20. století můžeme dnes ideálně typicky zjistit asi čtyři základní pozice, v nichž se autor uměleckého díla může nacházet: (a) Životopisná monografie je průzkumem vývojového místa a vývojové úlohy jediného tvůrce, to je: musí se stát dialogem mezi empirickým poznáním tvůrce a jeho díla a současně syntetickým prozkoumáním jeho místa a úlohy v dějinách; (b) Zkoumání historické role umělce zohledňuje jeho jedinečné osobnostní ukotvení i sociologické ukotvení současně; (c) Funkce autora je vložena do specifického řádu diskursu, který ji umožňuje; (d) Tvůrce je součástí různých okolností, jež tvoří kontext při vznikání uměleckých děl. Při výzkumu uměleckého díla nás proto zajímá jeho intence /na níž se podílí i tvůrce/ a porozumění uměleckého díla. V této souvislosti autor upozorňuje na termín „perigrafie“ osvícenského učence Carla Lodoliho z Benátek, v němž nalezneme možnou interakci dílčích zkoumání různých okolností vzniku uměleckých děl v rámci životopisné monografie. |