Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2021 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Klíčová slova | children 's reader; artistic research; Karel May; reflective workshop; reception; questionnaire survey |
Popis | Recepce a reflexe uměleckého textu dětským čtenářem představuje významnou oblast, která je založena nejen na osvojení dovedností spojených s orální reprodukcí čteného textu a jeho pochopení. Dětský čtenář vnímá literární dílo komplexně, a proto je třeba brát v úvahu jednotlivé aspekty v procesu percepce i reflexe a interpretace. Stejně jako jiná umělecká díla i literatura působí především na emocionální stránku recipienta, který skrze vlastní zkušenost rozkrývá jednotlivé součásti literárního textu. Příspěvek se zabývá jednou z oblastí uměleckého výzkumu, a to recepcí dětského čtenářství. Na základě teoretických poznatků uměleckého výzkumu pojmenovává východiska pro tvorbu a realizaci uvedeného typu výzkumu. Na příkladu práce s literární předlohou Karla Maye „Vinnetou“, který je dílčí částí výzkumu zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem, ukazuje výsledky dotazníkového šetření. |
Související projekty: |