Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Uspořádání konference |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Muzejní pedagog patří mezi relativně mladé muzejní profese, byť jde o povolání už oficiálně etablované, do jisté míry uznávané a v muzejní praxi poměrně běžně zakotvené. V průběhu let se požadavky na muzejního pedagoga jako specializovaného muzejního pracovníka, jeho vzdělávání, odborné kompetence a nároky na spektrum pracovních činností proměňovaly. Stejně tak můžeme z kvalitativního pohledu na práci s návštěvníky v obecném či individuálním pohledu sledovat posuny od aktivit odpovídajících komentovaným prohlídkám ve výstavách a expozicích až ke skutečné kvalifikované edukační práci. Konference poskytla prostor pro příspěvky a diskuse ke třem hlavním tematickým oblastem: 1. Nároky na profesi. Kompetence, profesní vzdělávání a individuální rozvoj muzejních pedagogů. Muzejní pedagog–začátečník versus muzejní pedagog–expert. Stáže, praxe, síťování, mentoring, muzejně-pedagogický výzkum. 2. Proměny spektra profesních činností muzejního pedagoga v čase. Reflexe vývoje obecně nebo optikou konkrétního muzea. Tvorba a implementace edukační koncepce muzea do praxe. Zapojení muzejního pedagoga do přípravy výstav a dalších muzejních činností. Lokální a mezinárodní pohled na problematiku. 3. Nové výzvy profese muzejního pedagoga. Participativní muzeum, reflexe společensky aktuálních témat, nové publikum, mimořádné situace v edukaci, úskalí profese muzejního pedagoga. Psychologické rozměry muzejní edukace. |
Související projekty: |