Otisk jako nástroj paměti
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Bulletin Moravské galerie v Brně |
Citace | |
Klíčová slova | impression; body; casting; feminism; Eva Kmentová; Alina Szapocznikow; Hannah Wilke |
Popis | Užití těla ve hmotě, ploše či prostoru se stalo v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století významným a frekventovaným prostředkem uměleckého projevu autorů napříč světovým uměním. Tělesné sebepojetí jako součást utváření identity zahrnuly do svých uměleckých strategií také umělkyně, nevyjímaje autorky soudobého Československa. Přehledová studie předkládá na základě formální analýzy práce mnoha umělců a umělkyň, kteří se otisku a odlitku věnovali, v konfrontaci s tvorbou Evy Kmentové, která inovace probíhající v poválečném světovém umění volně reflektovala, a tato propojení jsou zde uvedena do širších souvislostí. Paralelně jsou také zohledněny soudobé emancipační snahy o legitimizaci umění ženských autorek a zahrnutí jejich názorů, postojů, strategií a zkušeností do uměleckohistorického diskursu. |