Žánrová specifika literatury pro děti v kontextu psychosociálního zrání na příkladu čtenářského výzkumu současných žáků třetích tříd základní školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2023 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Psychický vývoj dítěte souvisí s jeho specifickým způsobem chápání světa, což se bezesporu promítá i do tematického a žánrového výběru vlastní četby. V obecné teorii i na základě praktických výzkumů v oblasti dětského čtenářství korespondují s každým vývojovým věkem určitá žánrová specifika. Nutnost zabývat se touto žánrovou kategorizací spočívá ve dvou rovinách. Charakterizuje specifické potřeby daného věkového období, avšak rovněž slouží jako jistá opora pro pedagogy či další dospělé, kteří literární tituly pro dětské čtenáře vybírají. Příspěvek se zabývá výzkumem preferencí, oblíbenosti a žánrové aktuálnosti v oblasti výběru literatury a četby u současných dětských čtenářů třetích tříd v kontextu čtenářského zrání a psychického vývoje. Vychází z výsledků dílčích částí výzkumu disertační práce zaměřené na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním dílem a divadelním představením. |
Související projekty: |