Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

Logo poskytovatele
Autoři

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ Michaela VOJTĚCHOVSKÝ Jan LESNIAKOVÁ Petra

Rok publikování 2024
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj UMENI-ART
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova ceiling painting; techniques; fresco; fresco-secco; Johann Georg Etgens; Rajhrad; 18th century painting; Andrea Pozzo; Perspectiva pictorum atque architectorum
Popis Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.