Innovative approaches to literature education: Reading workshops and the development of critical thinking in lower secondary schools
Název česky | Inovativní přístupy k výuce literatury: Čtenářské dílny a rozvoj kritického myšlení na 2. stupni základních škol |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Tento příspěvek se zaměřuje na využití čtenářských dílen jako nástroje pro výuku literatury na 2. stupni základních škol. Čtenářské dílny představují efektivní model, který kombinuje interaktivní a participativní přístup k literární výchově, a tak reaguje na rostoucí potřebu rozvíjet čtenářskou gramotnost a kritické myšlení u žáků. V příspěvku se představily základní principy a postupy čtenářských dílen, včetně aktivit podporujících aktivní čtení, diskusi a reflexi. Analýza se zaměřila na to, jak čtenářské dílny přispívají k rozvoji kritického myšlení, a představila konkrétní techniky a strategie podporující analýzu textu, interpretaci a argumentaci. Součástí příspěvku byla také diskuse o změnách v Rámcovém vzdělávacím programu (RVP) a o tom, jak současná výuka požaduje komunikační pojetí literární výchovy. Prezentovány byly ukázky úspěšných projektů a aktivit demonstrují, jak tyto dílny vedly ke zvýšení čtenářské gramotnosti a motivace ke čtení. Diskutovány byly i výzvy a překážky při zavádění čtenářských dílen, včetně metodických, organizačních a materiálních aspektů. Na závěr byla předložena praktická doporučení pro učitele, jak efektivně začlenit čtenářské dílny do výuky literatury a jak je využít k rozvoji kritického myšlení a čtenářské gramotnosti. |
Související projekty: |