Obecná a historická jazykověda v učebnicích pro základní a střední školy
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2024 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Příspěvek zkoumá, s jakými jazykovědnými poznatky se mohou setkat žáci druhého stupně základních škol a středních škol v učebnicích českého jazyka. Byly srovnávány učebnice z nakladatelství Alter, Didaktis, Fraus, NNŠ, SPN a Taktik, které vycházely od poloviny 90. let do současnosti. Podle aktuálního RVP by žáci měli mít přehled o útvarech národního jazyka a jazykové kultuře, o vývoji spisovné češtiny a českého pravopisu a o postavení češtiny mezi slovanskými a ostatními evropskými jazyky. Příspěvek se zaměřuje hlavně na to, které informace nad rámec tohoto základu jsou žákům předkládány a je zhodnocena jejich adekvátnost pro danou věkovou skupinu. Konečně je upozorněno na některé faktické nedostatky v učebnicích. |