Řízení základní školy. Perspektiva případových studií práce ředitelů.

Autoři

SEDLÁČEK Martin

Rok publikování 2008
Druh Odborná kniha
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Tématem disertační práce je řízení školy, přesněji pak to, jak jsou procesy řízení nahlíženy a prožívány jejich hlavním aktérem, ředitelem školy. Jádrem práce je empirický výzkum, kterým jsem chtěl přinést podklady k otázkám: Jak ředitel reálně řídí školu - jak vnímá svoji roli, jaký jí dává konkrétní obsah, co ve škole vlastně dělá? Co ovlivňuje roli ředitele, jaké zdroje tlaku na jeho pozici existují? Jak se s tímto tlakem ředitel vyrovnává? Jaké strategie vedení (řízení) ředitel volí, aby škola z jeho pohledu úspěšně fungovala? Jaké dopady tyto strategie mají na život dalších aktérů školní komunity? Při hledání odpovědi na otázku, jaký je život ředitele základní školy, nezbývá než trochu alibisticky konstatovat, že v mnohém velmi složitý. Vedle těžkostí způsobených legislativním nastavením, obvyklým nedostatkem financí, velikostí školy i obce, představuje značný zdroj tlaku soubor očekávání nejbližšího okolí. V této souvislosti se ukázaly velmi podstatné osobnostní a profesní charakteristiky ředitelů, které fungují jako jakýsi filtr všech těchto tlaků. Výsledkem těchto faktorů jsou v práci popsané strategie řízení, jimž na jedné straně dominuje exkluzivní přístup k rozhodování a na straně druhé snaha omezit potenciální rizika. Výzkum tak fakticky prokázal a dokumentoval přímou souvislost mezi ředitelovým chováním respektive stylem jeho řízení a dlouhodobým klimatem školy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.