Faculty staff

doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.

CV

Životopis

Identifikace osoby
  • doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
  • nar.: 8.3.1973, Prostějov, ČSSR
  • stav: vdaná; příjmení za svoboda: Petříková
  • děti: Kateřina *2004, Rudolf *2007, Eduard *2011
Pracoviště
  • Univerzita Hradec Králové
    Pedagogická fakulta
    Ústav primární, preprimární a speciální edukace
    Rokitanského 62
    500 03 Hradec Králové
    Česká republika

  • Univerzita Karlova
    Lékařská fakulta HK
    Ústav preventivního lékařství
    Šimkova 870
    500 03 Hradec Králové
    Česká republika
Funkce na pracovišti
  • přednášející, cvičící, výzkumník
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2017: habilitační řízení, klinická psychologie, docent (doc.), FF MU Brno
  • 2007: rigirózní řízení, psychologie, doktor (PhDr.), FF MU Brno
  • 2004: doktorandské studium, klinická psychologie, doktor (Ph.D.), FF MU Brno
  • 1997: magisterské studium, psychologie, magistr (Mgr.), FF MU Brno SZZ

    Další vzdělání (výběr):

  • 2001: dvouleté postgraduální studium, Kurz CŽV Personální psychologie a pracovní poradenství, Katedra psychologie FF UK v Praze
  • 1995: dvouleté studium grafologie a psychologie, titul diplomovaný grafolog, ČGK v Praze
  • 1995: Kurz české znakové řeči, Organizace tlumočníků znakového jazyka v Brně
Přehled zaměstnání
  • 2020-dosud: Ústav preventivní medicíny LFHK UK, Hradec Králové, docent
  • 2005-dosud: Ústav primární a preprimární edukace PdF UHK, Hradec Králové, odb. asistent/odb.asistent/docent
  • 1997-2020: Psychologický ústav FF MU, Brno, asistent/odb. asistent/docent
  • 2012-: Národní institut pro další vzdělávání pedagogických pracovníků NIDV/NPI Hradec Králové a Pardubice, pracovní dohody, lektor (jpp)
  • 2019-: TAČR hodnotitel, od 2020 člen panelu Ped-psy (projekty ÉTA, ZÉTA, SIGMA) (jpp)
  • 2000-2002: Poradenské centrum pro drog. a jiné závislosti, Brno, sociální pracovník/psycholog
  • 1997-1999: VZŠ Merhautova, Brno, pracovní dohoda, pedagogický pracovník (jpp)
Pedagogická činnost
Vědeckovýzkumná činnost
  • Vědeckovýzkumná činnost viz ORCID, ResearchGate.

    Projekty GAČR

  • 2018-2020: Výzkum pokročilých metod diagnózy a hodnocení vývojové dysgrafie založených na kvantitativní analýze online písma a kresby, GA18-16835S, členka týmu
  • 2016-2018: Komputační psycholingvistická analýza českého textu, 16-19087S, členka týmu
  • 2013-2016: Chování zdraví podporující a zdraví ohrožující, GA13-19808S, členka týmu
  • 2011-2013: Ready to ask? Informační chování nadaných dětí v pregramotném období, P407/11/0426, řešitelka
  • 2007-2009: Implicitní teorie normality u pomáhajících profesí, GA406/07/1397, řešitelka.
  • 2004-2006: Etické problémy psychodiagnostiky, GA406/04/2170, členka týmu.

    Projekty Specifického výzkumu

  • 2017-2017: Vnímání vizuálního humoru ve vztahu k intelektové kapacitě a tvořivosti dětí raného školního věku, SV2106.
  • 2016-2016: Smysl pro humor ve vztahu k intelektové kapacitě dětí raného školního věku, SV2106.
  • 2015-2015: Vliv negativních instrukcí: eye-trackerová studie, SV2113.
  • 2014-2014: Není zač, nebo Rádo se stalo? Primingový experiment v oblasti lexikální negace a větného záporu, SV2104.
  • 2013-2013: Vliv verbálního chování učitele na aktivní slovník žáka - expozice a incidence lexikální negace ve školní praxi, SV2106.
  • 2012-2012: Analýza verbálního chování učitelů-lexikální negace a možnosti pozitivní reformulace, SV2104.
  • 2005-2005: Deskripce a analýza podmínek vzdělávání žáků se speciálními potřebami, spoluřešitelka.

    Ostatní granty a projekty

  • 2012-2015: Rozvoj a podpora multidisciplinárního vědecko-výzkumného týmu pro studium současné rodiny na UHK, ESF OPVK, CZ.1.07/2.3.00/20.0209, odborný garant.
  • 2013-2015: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů, ESF OPVK, CZ.1.07/2.2.00/28.0239, koordinátor-garant, metodik klíčových aktivit.
  • 2009-2012: Vytvoření systému nominace a identifikace dětí, žáků a žákyň s mimořádným nadáním, ESF OPVK, CZ.1.07/1.2.01/02.0006, hlavní manažer partnera.
  • 2008-2009: Kurz metod sociální práce, MPSV ČR č. 2008/070-SP, lektor
  • 2008: Rozvoj VŠ poradenství, frekventant, spoluautor studijní opory
  • 2007: Vzdělávací program k rozšíření odborné kvalifikace učitelů ZS1 o obor učitelství pro MŠ, FRVŠ, 701/2007, člen týmu
  • 2007: Rozšíření profesních kompetencí učitelů základních škol prostřednictvím e-learningu, ESF OPRLZ, CZ.04.1.03/3.1.15.2, člen řešitelského týmu
  • 2006: Požadavky vedoucích pracovníků škol na kompetence vyučujících na 1. stupni ZŠ, MŠMT, 2109/2006, člen řešitelského týmu
  • 2005-2007: Rozvoj sociálních služeb a vzdělávání pracovníků v sociálních službách, Program Iniciativy Společenství EQUAL, CZ.04.4.09/3.3.00.4/0087, člen řešitelského týmu, lektor
  • 2001: Světlo a tma - srovnání komunikačních norem slyšících a neslyšících, FRVŠ, 902/2001, člen řešitelského týmu
Akademické stáže, studijní nebo pracovní pobyty
  • 2015: týdenní konzultační a výzkumný pobyt, Institute of Educational Sciences and Social Work, Faculty of Social Technologies, Mykolas Romeris University, Vilnius, Lithuana
  • 2014: týdenní konzultační a výzkumný pobyt, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Portugal
  • 2013: týdenní konzultační a výzkumný pobyt, Centre for Research on Families and Relationships, University of Edinburgh & Applied Research Centre for Health, Environment & Society, Edinburgh Napier University, Scottland (UK)
  • 2011: týdenní výukový pobyt, Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského, Bratislava, Slovensko
  • 2010: týdenní výukový oobyt, School of Foreign Languages, Muğla University, Turkey
Universitní aktivity
  • 1997-: členka Oborové rady programu Psychologie (čtyřleté) P7703, školitel PhD (obory Klinická a Obecná psychologie) na FF MU
  • 2019-: členka Oborové rady programu psychologie na FSS MU (oborová komise Pedagogická psychologie)
Mimouniversitní aktivity
  • 1993-: členka České grafologické komory
  • 1997-: členka Českomoravské psychologické společnosti
  • 2003-: členka České pedagogické společnosti
  • 2014-: členka Společnosti pro talent a nadání
Zapojení do vědecké komunity
  • 2017-: časopis Svět nadání, člen ediční rady
  • 2017-2019: konference Sociální procesy a osobnost, člen vědeckého výboru
  • 2015-2019: GAČR, člen hodnotící komise

    Vyžádané/zvané prezentace (výběr)

  • 2016: Nadání a nadaní - podněty ze současných teorií a výsledků výzkumů, Olomouc, konference Vzdělávání a rozvoj MiND
  • 2015: Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku a vybrané současné teorie nadání, Hradec Králové, konference Jednoty matematiků a fyziků
  • 2014: Svoboda nebo chomout? Aneb co vypovídají implicitní teorie rodiny o životě ve svobodné společnosti, Olomouc, 32. Psychologické dny
  • 2013: Odkud berou děti informace, aneb když se povede dědeček, Praha,,175. Klinickopsychologický den
  • 2012: Nemysli na zeleného salamandra aneb Škola a negativní slovník, Brno, 1. Konference pozitivní psychologie v České republice
  • 2011: Giftedness – what does it mean and what to do for? Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski
  • 2011: Tajemství otázek - jak rozvíjet nadání od předškolního věku, Bratislava, Medzinárodná konferencia Inovačné formy a metódy práce s nadanými žiakmi

    Recenzní činnost (výběr)

  • Levická, J., Levická, K., & Truhlářová, Z. (2015). Teoreticko-empirické reflexe solidarity. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Kraus Blahoslav (2014). Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Škrabánková J. (2014). Talent. Is it really a gift? Ostrava: Ostravská univerzita.
  • Loudová, I., & Lašek, J. (2014). Family and Values. Values and attitudes of early adolescents and educational styles in families. Saarbrücken, GE: Academic Publishing.
  • Kovářová, R., Škrabánková, J., & al. (2012). Nadání a současnost. Ostrava: PdF OU.
  • Slezáčková A. (2012): Průvodce pozitivní psychologií. Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada Publishing.
  • Kučera D. (Ed.) (2012). Psychology Now! 2012: Sborník výzkumů a referátů ze semináře Moderní psychologie. Praha: Gymnázium Omská.

    Editorská činnost

  • International Journal of Human Sciences: http://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/about/editorialTeamBio/1931
  • The International Journal of Adult, Community and Professional Learning, 20(2,3), 2014
  • The International Journal of Early Childhood Learning, 20(1), 2013
  • The International Journal of Learner Diversity and Identities, 20(2), 2013
  • The International Journal of Pedagogy and Curriculum, 20(1), 2013
  • Phillipová, L., & Janošová, P. (Ed.) (2009): Šikana jako etický, psychologický a pedagogický problém. Sborník příspěvků z konference, Praha, 19. března 2009. Praha: Tribun EU.
Publikace (výběr)
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Jiří HAVIGER, Dalibor KUČERA a Petra HOFFMANNOVÁ. Text-Based Detection of the Risk of Depression. Frontiers in Psychology. Lausanne: Frontiers Media SA, 2019, roč. 10, MAR 18 2019, s. 1-11. ISSN 1664-1078. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00513. URL info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Jaroslava DOSEDLOVÁ a Iva BUREŠOVÁ. One health behaviour or many health-related behaviors? Psychology Research and Behavior Management. 2018, roč. 2018, č. 12, s. 23-30. ISSN 1179-1578. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.2147/PRBM.S173692. URL info
  • KUČERA, Dalibor a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Vymezení základních pojmů. In Kučera Dalibor a kol. Výzkum CPACT: Komputační psycholingvistická analýza českého textu. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2018, s. 11-14. Varia. ISBN 978-80-7394-714-9. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Jiří HAVIGER a Justýna FRANKOVÁ. Odraz osobnosti v textu – rysy modelu Big Five. In Kučera Dalibor a kol. Výzkum CPACT: Komputační psycholingvistická analýza českého textu. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2018, s. 173-200. Varia. ISBN 978-80-7394-714-9. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Jiří HAVIGER a Justýna FRANKOVÁ. Odraz osobnosti v textu – projevy deprese. In Kučera Dalibor a kol. Výzkum CPACT: Komputační psycholingvistická analýza českého textu. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, 2018, s. 201-243, 44 s. Varia. ISBN 978-80-7394-714-9. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Jaroslava DOSEDLOVÁ a Iva BUREŠOVÁ. Who are those healthy behaved? The analysis of the relationship between personality and health-related behavior. Online. In Bekirogullari, Zafer; Minas, Melis Y.; Thambusamy, Roslind X. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences. Amsterdam: Future Academy, 2016, s. 140-148. ISSN 2357-1330. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11.15. URL info
  • BUREŠOVÁ, Iva, Helena KLIMUSOVÁ, Jana Marie HAVIGEROVÁ, Alena SLEZÁČKOVÁ a Alena PUČELÍKOVÁ. Zdraví a chování se zdravím související. In Dosedlová, Jaroslava. Chování související se zdravím : determinanty, modely a konsekvence. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 2016, s. 35-62. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. 456. ISBN 978-80-210-8458-2. info
  • KUČERA, Dalibor a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Quantitative Psycholinguistic Analysis of Formal Parameters of Czech Text. In SGEM 2016, BK 1: Psychology and Psychiatry, Sociology and Healthcare, Education Conference Proceedings, Vol I. Sofia: STEF92 Technology Ltd., 2016, s. 313-320. ISBN 978-619-7105-70-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2016/B11/S01.041. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁ. Gender Differences in Characteristics of Giftedness Scale Scores in Preschool Children. The International Journal of Early Childhood Learning. USA: University of Illinois Research Park, 2015, Volume 22, Issue 1, s. 1-20. ISSN 2327-7939. info
  • BUREŠOVÁ, Iva a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Intormation Behavior of Gifted Children in the Pre-literate Stage - Qualitative Study. American Journal of Educational Research. USA: Science and Education Publishing, 2015, Volume 3, Issue 2, s. 159-165. ISSN 2327-6150. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.12691/education-3-2-8. URL info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Iva BUREŠOVÁ. The Ability of Young Children to Ask Questions: More Questions, More Intelligent Child? The International journal of early childhood learning. 2014, roč. 20, č. 2014, s. 63-73, 10 s. ISSN 2327-7939. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Vybrané souvislosti prožívaného štěstí na vzorku české populace. In Slezáčková, Alena. 1. Konference pozitivní psychologie v České republice : sborník příspěvků : Brno 23.-24.5.2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 5-10. ISBN 978-80-210-6575-8. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Positive education : Principles and contribution to the prevention of socially pathological phenomena at school. In Miłkowska, Grazyna. Prevention in School - Prevention in Education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2013, s. 152-168. International Forum for Education ; No. 2(4). ISBN 978-83-7780-750-7. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Iva BUREŠOVÁ, Veronika SMETANOVÁ a Jiří HAVIGER. Projevy dětské zvídavosti: Získávání informací a kladení otázek dětí od předškolního věku v kontextu intelektového nadání. Praha: Grada, 2013, 171 s. ISBN 978-80-247-5200-6. info
  • KUČERA, Dalibor a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Handwriting in diagnostic perspective. E-psychologie [online]. Praha: Českomoravská psychologická společnost, 2011, roč. 2011, 5, 2-3, s. 1-8. ISSN 1802-8853. URL info
  • KUČERA, Dalibor a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Metrical Approach in Diagnostics of Handwriting. In 15th European Conference on Personality. 2010. info
  • SVOBODA, Mojmír, Jana PETŘÍKOVÁ a Helena KLIMUSOVÁ. Etické otázky psychodiagnostiky. 2004. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana. Mobilní telefonie - sledování rozdílů mezi potencionálně závislými a nezávislými uživateli mobilních telefonů. In Sociální procesy a osobnost 2003. VI. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně, 2003, s. 229-237. ISBN 80-86633-09-8. URL info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana. Psychologie a její uplatnění v personálním managementu. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, s. 37-46. ISBN 80-210-2832-7. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana a Zuzana HRUBÁ. Znaky extraverze a introverze v rukopisu. In Konference Sociální procesy a osobnost 2002. 1. vyd. 2002. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana Marie a David ŠTĚPÁNEK. Sebevražda - příznak krize. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, s. 55-64. ISBN 80-210-2588-3. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana. Postoj majoritní společnosti ke sluchově postiženým a jeho odraz v terminologii. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, s. 55-64. ISBN 80-210-2588-3. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana a Mojmír SVOBODA. Agrese a masmediální komunikace. Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. P, Řada psychologická. V Brně: Masarykova univerzita, 1998, roč. 1998, P2, s. 37-55. ISSN 1211-3522. info
  • PETŘÍKOVÁ, Jana a David ŠTĚPÁNEK. Média - prostředky transferu informací. 1. vyd. Brno: FF MU Brno, 1998, 48 s. ISBN 80-210-1992-1. info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Kognitivní zpracování televizního násilí u studentů VŠ v kontextu problematiky agrese a médií. Edited by Mojmír Svoboda. 1997, 121 s. info

26. 1. 2024

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.

By clicking “Accept Cookies”, you agree to the storing of cookies on your device to enhance site navigation, analyze site usage, and assist in our marketing efforts. Cookie Settings

Necessary Only Accept Cookies