Project information
Identifikace a práce s talentovanými studenty MjUNI

Information

This project doesn't include Faculty of Arts. It includes Faculty of Social Studies. Official project website can be found on muni.cz.
Investor logo
Project Identification
JMK 53833/2015
Project Period
9/2015 - 6/2016
Investor / Pogramme / Project type
South-Moravian Region
MU Faculty or unit
Faculty of Social Studies

Péče o nadané a mimořádně nadané žáky od předškolního po středoškolské období se v České republice rozvíjí teprve několik posledních let. Zejména vlivem nepříznivých politických podmínek nebylo v minulosti možné tuto oblast utvářet tak, jak bylo a je běžné v některých jiných evropských zemích (např. ve Velké Británii, Holandsku, Německu). Tím vznikla významná časová prodleva v procesu zavádění významných změn i realizace důležitých výzkumů v dané oblasti. Teprve počátkem tohoto století se čeští psychologové a pedagogové začínají více odborně zaměřovat na problematiku psychologie a pedagogiky rozumově nadaných dětí. Tento pozitivní trend byl významně posílen přijetím nového Školského zákona (Zákon č. 561/2004 Sb.), který vešel v platnost 1. 1. 2005. Daný, v mnoha ohledech průlomový dokument, poprvé definuje a vymezuje mimořádné nadání a zároveň stanovuje povinnost konkrétních úprav vzdělávacího programu u žáků s diagnostikovanými mimořádnými rozumovými schopnostmi.
I když se v posledním období výrazně rozšířila vzdělávací nabídka pro učitele a psychology, specializující se na problematiku vzdělávání nadaných, je zavádění jmenovaných, zákonem stanovených opatření v našem vzdělávacím kontextu stále ještě velmi nové. Například analýza České školní inspekce (2008) zjistila, že práce s nadanými žáky není v českých školách systematická, převládá spíše bezradnost učitelů. V kontextu dané skutečnosti stanovujeme následující cíle:
Cíle projektu:
1) Poskytování rozšířené vzdělávací nabídky všem dětem v rámci projektu MJUNI a vytipování potencionálně nadaných dětí.
2) Rozbor tzv. doménově specifických schopností vybraných dětí (účastníků MJUNI).
3) Dlouhodobé sledování těchto potencionálně nadaných žáků a následná modifikace obsahu i náročnosti aktivit, do kterých budou moci vstupovat v rámci MU.
4) Vývoj nových psychologických diagnostických metod, vhodných pro nadanou dětskou populaci.
5) Poradenství dětem, rodičům těchto dětí, rozvoj sociálních kompetencí u vybraných dětí.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.