Film v paměti a paměť ve filmu
Title in English | Film in memory and memory in film |
---|---|
Authors | |
Year of publication | 2013 |
Type | Article in Periodical |
Magazine / Source | Pandora |
MU Faculty or unit | |
Citation | |
Field | Art, architecture, cultural heritage |
Keywords | Collective memory; film narratology; fictional worlds; complex narrative |
Description | V příspěvku pojímám vztah mezi filmem a pamětí ze dvou radikálně odlišných perspektiv. Za prvé tak činím v širokém slova smyslu, kdy z teoreticko-historického hlediska testuji takové podmínky, za nichž (a) film může sloužit jako reprezentant sdílené kolektivní či kulturní paměti a (b) naopak primárně reprezentuje autonomní entitu možného fikčního světa. Za druhé se tématem paměti ve vztahu k filmu zabývám z perspektivy naratologické, kdy téma paměti je nástrojem rozvíjení vyprávění, což demonstruji na několika úrovních (narativ pracuje se vzpomínáním postavy, narativ pracuje se ztrátou paměti postavy, narativ využívá motivu paměti jako základního mechanismu svého vlastního uspořádání). Pojednal jsem tak o vztahu mezi filmem a pamětí, přičemž jsem volil vždy cestu oscilace mezi dvěma extrémy: (a) filmem jako součástí historické kolektivní paměti a pamětí jako součástí filmové formy, (b) intepretací filmů nezávisle na historické kolektivní paměti a interpretací filmů skrze jejich působení na historickou kolektivní paměť, (c) narativními funkcemi paměti u postav-vypravěčů a postav-konatelů. Takto účelově rozptýlené a zejména ve volbě dvou rámujících klíčových oblastí značně heterogenní hledisko umožnilo v důsledku pokrýt – respektive systematickou cestou naznačit – relativně širokou oblast otázek, které si lze v souvislosti se vztahem paměti a filmu klást. Pevně věřím, že jsem tímto příspěvkem přispěl do debaty o funkcích filmu jako kulturního nástroje, a zároveň do debaty o způsobech uspořádání filmového narativu. |