Zvolávam všetkých divákov aneb Performativita divadelných plagátov

Autoři

MARYŠKA Martin

Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj kod – konkrétne o divadle
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Klíčová slova Theatre, Graphic Design, Posters, Boris Mysliveček, J. L. Austin, Performativity
Popis Problematika performativity divadelních plakátů je vysvětlena na tvorbě brněnského výtvarníka Borise Myslivečka pro Divadlo na provázku. Plakát coby médium s apelativní funkcí, vylepen, tj. situován v konkrétním místě časoprostoru, funguje jako performativní akt ve smyslu teorie mluvního jednání (J. L. Austin). Realizuje například řečové akty explicitně verbalizovatelné ilokučními slovesy zvát a uvádět (které bývají často i součástí textace reklamy), případně realizuje akt pojmenování (performance názvu inscenace). Plakát lze chápat jako performovaný obrazotext (W. J Mitchell), skrze který slova umlčená v tisku (M. McLuhan) reklamují svůj hlas, aby se opět rozezněl teď a tady a dolehl k uším chodce. Jde o hlas performera, který v čase primární orality (W. Ong) svolával na náměstí diváky: Přistupte blíže! Performované divadlo osvobozené od literárnosti (O. Zich) však přece potřebuje literaturu, text – byť animovaný obrazy (plakát) –, aby překonalo svou tranzitornost.
Související projekty: