Zvolávam všetkých divákov aneb Performativita divadelných plagátov
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2019 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | kod – konkrétne o divadle |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | MARYŠKA, Martin. Zvolávam všetkých divákov aneb Performativita divadelných plagátov. kød – konkrétne o divadle. Bratislava: Divadelní ústav Bratislava, 2019, roč. 13, č. 8, s. 44–49, 60 s. ISSN 1337-1800. |
Klíčová slova | Theatre, Graphic Design, Posters, Boris Mysliveček, J. L. Austin, Performativity |
Popis | Problematika performativity divadelních plakátů je vysvětlena na tvorbě brněnského výtvarníka Borise Myslivečka pro Divadlo na provázku. Plakát coby médium s apelativní funkcí, vylepen, tj. situován v konkrétním místě časoprostoru, funguje jako performativní akt ve smyslu teorie mluvního jednání (J. L. Austin). Realizuje například řečové akty explicitně verbalizovatelné ilokučními slovesy zvát a uvádět (které bývají často i součástí textace reklamy), případně realizuje akt pojmenování (performance názvu inscenace). Plakát lze chápat jako performovaný obrazotext (W. J Mitchell), skrze který slova umlčená v tisku (M. McLuhan) reklamují svůj hlas, aby se opět rozezněl teď a tady a dolehl k uším chodce. Jde o hlas performera, který v čase primární orality (W. Ong) svolával na náměstí diváky: Přistupte blíže! Performované divadlo osvobozené od literárnosti (O. Zich) však přece potřebuje literaturu, text – byť animovaný obrazy (plakát) –, aby překonalo svou tranzitornost. |
Související projekty: |