Zvolávam všetkých divákov aneb Performativita divadelných plagátov

Title in English I Summon All Spectators: On Performativity of Theatre Posters
Authors

MARYŠKA Martin

Year of publication 2019
Type Article in Periodical
Magazine / Source kod – konkrétne o divadle
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Keywords Theatre, Graphic Design, Posters, Boris Mysliveček, J. L. Austin, Performativity
Description Problematika performativity divadelních plakátů je vysvětlena na tvorbě brněnského výtvarníka Borise Myslivečka pro Divadlo na provázku. Plakát coby médium s apelativní funkcí, vylepen, tj. situován v konkrétním místě časoprostoru, funguje jako performativní akt ve smyslu teorie mluvního jednání (J. L. Austin). Realizuje například řečové akty explicitně verbalizovatelné ilokučními slovesy zvát a uvádět (které bývají často i součástí textace reklamy), případně realizuje akt pojmenování (performance názvu inscenace). Plakát lze chápat jako performovaný obrazotext (W. J Mitchell), skrze který slova umlčená v tisku (M. McLuhan) reklamují svůj hlas, aby se opět rozezněl teď a tady a dolehl k uším chodce. Jde o hlas performera, který v čase primární orality (W. Ong) svolával na náměstí diváky: Přistupte blíže! Performované divadlo osvobozené od literárnosti (O. Zich) však přece potřebuje literaturu, text – byť animovaný obrazy (plakát) –, aby překonalo svou tranzitornost.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.